Hoppa till innehållet

Movebybike avslutar samarbete med Foodora

Transport- och logistikbolaget Movebybike har beslutat att avsluta sitt samarbete med Foodora till följd av ”dålig lönsamhet och bristande arbetsmiljö”. 

Foto: Leif Blom/TT

Det framgår av ett pressmeddelande. 

Efter konkursen av dotterbolaget Bzzt Stockholm tog Movebybike över den operativa verksamheten för leveranserna. Dock har bolaget nu, kort efter övertagandet, beslutat att helt dra sig ur samarbetet.

”Beslutet grundar sig framför allt i den dåliga lönsamheten, men också i avsaknaden av grundläggande utrustning och den schemaläggning som krävs för att säkerställa en trygg arbetsmiljö för Movebybikes förare. Bolagets granskning av tillgängliga arbetskläder för uppdraget visar på brister i både kvalitet och anpassning efter olika väderförhållanden”, skriver Movebybike.

Movebybikes omsättning från Foodora uppgår till cirka 0,5 miljoner kronor per månad. Det operativa resultatet kommer att förbättras med 0,2 miljoner kronor per månad till följd av den nu avslutade affären, uppger bolaget.

Innehåll från LyrecoAnnons

Handla ”rätt” produkter och minska inköpens klimatavtryck

Roy Salame, Key Account Manager på Lyreco Sverige.
Roy Salame, Key Account Manager på Lyreco Sverige.

Med hjälp av historiska, kundunika data hjälper Lyreco sina kunder att handla smartare med minskade utsläpp som följd.

– När vi visar upp siffrorna på hur stora utsläppsbesparingar som kan göras får inköpschefer och hållbarhetsansvariga en wow-känsla, säger Roy Salame på Lyreco.

Det senaste kvartalets inköp av kaffe, rengöringsmedel, pennor och kopieringspapper och ett samlat värde av koldioxidutsläppen dessa inköp givit upphov till – samt hur stora miljöbesparingar som kan göras genom att välja mer miljövänliga artiklar i inköpslistan nästa gång. Denna data kan Lyreco nu presentera för sina kunder på ett konkret sätt.

–  Vi har även jobbat fram sätt att visa klimatavtrycket så att det blir tydligt. 90 kilo koldioxidekvivalenter säger inte så mycket för gemene man, men säger vi att det är lika mycket som en liten personbil släpper ut under en tur-och-retur-resa mellan Göteborg och Stockholm blir det konkret, säger Roy Salame, Key Account Manager på Lyreco Sverige. 

Transparensen banar väg 

Lyreco är en global leverantör av produkter och tjänster till arbetsplatsen. Varje vardag går det ut närmare 20 000 kollin med blandade artiklar från företagets centrallager i Växjö. Hösten 2023 valde Lyreco att ta ett kliv mot att tydligare styra kundernas köpbeteende för att minska utsläppen. Ett viktigt komplement till arbetet som görs gentemot underleverantörer och deras leverantörer, där Lyreco sätter press för ökad transparens och redovisning. 

– För snart tre år sedan satte vi som mål att minska vår klimatpåverkan från allt vi levererar till våra kunder med 50 procent inom fem år (år 2026). Vi är på god väg dit. Genom att våra underleverantörer förser oss med data från produktionen och transporterna, kan vi i nästa led vara transparenta med våra kunder och hjälpa dem att göra medvetna produktval som ger upphov till mindre utsläpp, säger Roy Salame. 

”En wow-känsla”

Kravet på transparens har gjort att många underleverantörer satsat mer på att ta in miljömässigt bättre produkter i sortimentet, menar Roy Salame. Det kan ibland innebära något högre priser för slutkunden, men viljan att betala finns.

– När vi visar upp siffrorna på hur stora utsläppsbesparingar som kan göras får inköpschefer och hållbarhetsansvariga hos våra kunder en wow-känsla. I nio fall av tio väljer man att agera på det vi presenterar, säger Roy Salame. 

Förutom att sporra kunderna till att välja mer miljövänliga alternativ, uppmuntrar Lyreco även till att samla köpen. I stället för att göra flera beställningar i veckan, kan man lägga en större order varannan vecka. Samlade köp innebär färre transporter. 

– Vi märker att vissa kunder är superduktiga på detta, andra har inte kommit lika långt. När vi berättar om branschkollegor som lyckats sänka sina koldioxidutsläpp genom att välja rätt produkter och göra samlade köp, väljer många att haka på. Man vill inte vara sämre än någon annan och tänker ”kan de, så kan vi”, säger Roy Salame.

Läs mer om Lyrecos hållbarhetsarbete här.

Läs mer om Lyrecos lösningar för arbetsplatsen här.

 

Mer från Lyreco

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lyreco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera