Porsche-chefen: ”Våra elbilar kommer bli mer kraftfulla och därför ännu mer attraktiva”

Oliver Blume framför nya Porsche Taycan.

Bilindustrin genomgår sin största omställning någonsin och det gäller också Porsche som varit tidigt ute med att satsa på elbilar med Taycan. Nu berättar VD Oliver Blume mer om omställningen i en intervju.

Han beskriver en omvandling med fokus på digitalisering, hållbarhet och elektrisk mobilitet. Med det kommer nya organisationer och nya processer, allt i en övergångsperiod på 15 år där ”vi har ungefär en tredjedel av det bakom oss”.

Som en bakgrund berättar Oliver att Taycan blev ett första steg för Porsche, och en snabb indikation på att företaget hade träffat rätt. Taycan blev en succé för Porsche:

– När fabriken slog upp portarna hösten 2019 och den globala premiären blev en stor hit så förstod vi alla att Taycan skulle bli en succé. Vi hade tillverkat 100 000 Taycan i slutet av 2022, som följdes av mer än 40 000 bilar bara under 2023. Det var den sista av den förra generationen, och nu kommer nya Taycan, berättar Oliver Blume.

Framgången med Taycan gav Porsche ett helt annat självförtroende. Porsches mål är att fler än 80 procent av alla bilar man levererar 2030 kommer att vara elbilar. För Porsche går elbilar och företaget numera hand i hand.

– Framgången gav oss en känsla av optimism och självförtroende och en bekräftelse på den väg vi har valt. Nu närmar vi oss nästa stora utvecklingssteg. Våra elbilar kommer att bli ännu mer kraftfulla och effektiva och därför ännu mer attraktiva, förklarar Oliver.

Förutom den andra generationen Taycan har Porsche precis också lanserat helelektriska Macan. Två bilar där Porsche har ”tagit några stora utvecklingssteg”.

– Eldrivna sportbilar är en klar prioritet, fortsätter Oliver och berättar om framtidens satsningar på högpreseterande battericeller som kan ligga till grund för framtidens eldrivna sportbilar.

– Vi arbetar med vårt dotterbolag Cellforce Group för att utveckla en cell med en mycket högre andel kisel i anoden och därför mycket högre energi- och effekttäthet. Cellforce-cellerna är den idealiska formen av energilagring för högpresterande helelektriska sportbilar, förklarar Oliver med.

Även om Porsche väljer en helelektrisk framtid så kommer märkets modeller fortfarande präglas av ”teknik, prestanda och tidlös design”, intygar Oliver avslutningsvis.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.