Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Amanda Schulman

Efter åldersgränsen – så gör kändisarnas skönhetsmärken

Nyligen meddelade flera apotek att de inför åldersgränser på vissa skönhetsprodukter.

Expressen har ställt frågan till skönhetsmärken kopplade till svenska kändisar om hur de själva ser på att införa åldersgränser på vissa produkter.

Foto: ELLEN WALDTON

Expressen har ställt följande frågor till företagen:

Planerar ni att införa någon åldersgräns nu eller framåt?

Varför/varför inte?

Så här lyder svaren:

SVAREN I KORTHET

Pernilla Wahlgren-kopplade skönhetsmärket L'Aquila kommer inte införa någon åldersgräns.

Emma S, som bland annat grundades av modellen Emma Wiklund, kommer se över hur de kommunicerar på sin hemsida.

Rebecca Stella/Lyko välkomnar diskussionen, men kommer avvakta en eventuell branschöverenskommelse.

Maggie by Kakan som startades av Kakan Hermansson tycker att åldersgräns är ett alternativ om det behövs.

Hickap, som influencern Wilma Holmqvist är med och driver kommer inte att införa åldersgräns.

All I am beauty, som delägs och drivs av systrarna Hannah och Amanda Schulman följer utvecklingen och säger att de kommer att ta ansvar för att inte bidra till osunda beteenden.


Expressen har sökt Caia Cosmetics, Zero Bs beauty, Indy beauty och Maîse, som inte har återkommit.

L'Aquila

Pernilla Wahlgrens skönhetsmärke L'Aquila startades 2020. De erbjuder bland annat hud- och kroppsvårdsprodukter.
Foto: ELLEN WALDTON / L'Aquila.
Foto: ELLEN WALDTON / L'Aquila.

Pernilla Wahlgrens skönhetsmärke L'Aquila startades 2020. De erbjuder bland annat hud- och kroppsvårdsprodukter. L'Aquila svarar att de inte kommer att införa någon åldersgräns.

”På din fråga om vi planerar att införa åldersgräns nu eller framåt så är svaret nej, vi har inga planer på det, men vi följer naturligtvis debatten noggrant”, skriver företaget i en kommentar på mejl. 

”Anledningen är att L’Acuila gör skonsamma, dermatologiskt testade och genomgående milda produkter utan höga halter av ingredienser som skulle kunna vara irriterande för någon som använder dem. Vissa produkter passar bättre för de behov som en mer mogen hud har. Då kommuniceras det”, skriver man vidare.

Emma S

Emma Wiklund grundade tillsammans med några väninnor skönhetsmärket Emma S 2010 som nu bland annat säljs på Åhléns.
Foto: Emma S.
Foto: Lennart Durehed. / Emma S.

Emma Wiklund grundade tillsammans med några väninnor skönhetsmärket Emma S 2010 som nu bland annat säljs på Åhléns. Företaget svarar att de inte kommer att införa någon åldersgräns.

”Vi välkomnar den här debatten eftersom barn och unga absolut inte ska använda produkter med aktiva ingredienser om de inte fått en rekommendation från en dermatolog”, skriver de i en kommentar till Expressen och fortsätter:

”Vi kommer definitivt att se över hur vi på vår hemsida och på våra mest aktiva produkter kan få fram information om att dom inte rekommenderas att användas av minderåriga, samt tillsammans med våra återförsäljare (som t.ex. apoteken) se över hur de på bästa sätt kan förhindra försäljning av aktiva produkter till barn.”

Rebecca Stella/Lyko

Rebecca Stella, programledare och influencer.
Foto: Karin Törnblom/TT / TT NYHETSBYRÅN

Rebecca Stellas skönhetsmärke med samma namn köptes av Lyko för två år sedan. Stella är fortfarande med och marknadsför en hel del av produkterna. 

”Lyko välkomnar denna diskussion och är positiva till att delta i alla väl underbygga åtgärder som kan förbättra området. Det är av största vikt att vi har en diskussion med hela branschen och att vi då även lyssnar till vad tillsynsmyndigheten Läkemedelsverket har för ståndpunkt. Lyko har initierat diskussioner om detta inom ramen för branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen, KoHF”, skriver företaget i sin kommentar till Expressen.

”För att få till en tydlig definition som fungerar både i butik och på nätet, behöver branschen förstå vilka risker som ska minimera. Vilka ämnen och eventuella gränsvärden som ska omfattas för att sedan kunna koppla det till produkterna och därefter se vilka åtgärder som kan vara effektiva”, fortsätter man.

De har också synpunkter på de regler som införts.

”Apoteket Hjärtats definition är en god intention men är än lite otydlig och fungerar hos dem som en rekommendation i butik men inte i näthandeln, men tillsammans kan vi säkert hitta en underbyggd lösning. Utbildning och information är säkert en viktig del här men då är det viktigt att alla aktörer uttrycker sig på samma sätt.”

De fortsätter:

”Vi säljer receptfria läkemedel, så vi har redan i dag den tekniska funktionaliteten via BankID identifiering av kunder vid en eventuell branschöverenskommelse.”

Maggie by Kakan

Maggie by Kakan delägs av programledaren och komikern Kakan Hermansson.
Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Maggie by Kakan var med och startades upp av programledaren och komikern Kakan Hermansson.

”Vi marknadsför oss inte till en ung målgrupp, eftersom vi har aktiva produkter. Än så länge har den unga målgruppen inte handlat våra produkter, så vi har inte behövt ta ställning”, skriver företaget i sin kommentar.

”Jag ser absolut åldersgräns som ett alternativ för oss om det skulle behövas. 18-årsgräns kan dels vara svårt att kontrollera, sen finns det en aspekt av att akne börjar tidigare och kan hjälpa vid den sortens problem.”

Man lyfter även att föräldrar har ett ansvar. 

”Men vi som producenter har störst. Vi är ett så litet företag och har direktkontakt med våra kunder via Instagram och mail, och den kundkontakten ser vi som avgörande”, skriver man vidare. 

Hickap

Syskonen Wilma och Erik Holmqvist.
Foto: Julia Dansarie
Foto: Pressbild / Therese Hallberg/Expressen Lifestyle
Foto: Pressbild

Influencern Wilma Holmqvist grundade Hickap tillsammans med sin bror Erik Holmqvist 2016. De kommer inte att införa några åldersgränser.

”Nej, men vi kommunicerar att alla som är under 15 år bör prata med sina föräldrar innan de använder smink och hudvård”, skriver företaget som inte svarat på hur de kommunicerar det. 

Vidare skriver Hickap i sin kommentar: 

”Hickaps hudvårdsprodukter är dermatologiskt testade på känslig hud och innehåller inga höga halter av ämnen som kan irritera. Vårt mål är att skapa produkter som är så snälla mot huden att ingen som använder Hickap ska uppleva irritation eller besvär – oavsett ålder eller hudtyp. Vi vill att våra produkter ska kännas trygga att använda i alla åldrar. Men vi är som sagt noga med att kommunicera att barn och unga bör prata med sina föräldrar innan de använder hudvårdsprodukter.”

All I am beauty

All I am beauty är ett skönhetsföretag som grundades av systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman.
Foto: Karin Törnblom / IBL
Foto: All I am beauty / Pressbild

All I am beauty är ett skönhetsföretag som grundades av systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman. De är beredda att vidta åtgärder om det skulle krävas.

”Vi tycker att det är bra att frågan aktualiseras. Vi vill självklart ta ansvar och ej vara med och bidra till osunda beteenden.”

”Vi vänder oss primärt till en mer mogen kvinna (+29 år), så vi kommer i första läget gå ut med tydligare information på vår hemsida och till våra återförsäljare att vi rekommenderar 18-årsgräns för våra aktiva hudvårdsprodukter.”

”Vi kommer självklart följa utvecklingen och vidta mer åtgärder om det behövs.”

Indy beauty

Therese Lindgren prydde tidigare en förpackning till en av skönhetsföretagets produkter.

Therese Lindgrens tidigare skönhetsmärke Indy beauty såldes nyligen av influencern.

”Vi har redan valt att ta initiativet att kommunicera rekommendationer på vår hemsida för produkter med höga halter aktiver som kan påverka en ung hudbarriär negativt ex syror, retinol, c-vitamin. Vår önskan är att vara så utbildande och transparenta vi kan kring produkterna och kollar ständigt på att fortsätta utvecklas i detta.”

Djerf beauty

Matilda Djerf.
Foto: Claudio Bresciani / TT NYHETSBYRÅN

Matilda Djerfs skönhetsmärke fokuserar i dagsläget på hårvård snarare än hudvård.

”Vi har inga produkter med aktiva ingredienser, våra produkter är väldigt gentle och är inte produkter som kommer i kontakt direkt med huden. Därav är detta inget vi har implementerat i dagsläget, men beroende på hur beauty sortimentet utvecklas kan det vara något vi tar ställning till i framtiden.”

Caia, Zero Bs beauty och Maîse

Expressen har också ställt frågorna till skönhetsjätten Caia, med Bianca Ingrosso som delägare, som inte svarat. Inte heller företaget Ida Warg, grundat av influencern med samma namn. Nystartade Zero BS Beauty, med Tiktok-profilerna ”Hudfixaren” Ram och Frida Jernspets, har inte gått att nå. Inte heller Maîse som är kopplat till artisten Marie Serneholt.

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.