Sök

Dibz vill få fler att hitta hem – ökar: “Har klarat oss förbi valley of death”

DibzBostadsmarknadenentreprenörer

Richard Valleryd, Lovisa Qvarner och Oliver Åsbacka, medgrundare av Dibz. Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Dibz, plattformen som samlar olika bostadsköer på ett och samma ställe, lämnar ett rekordår bakom sig.

Nu vill bolaget gasa med flera nya grenar.

“Vi vill bredda oss från ett smalt användningsområde till att bli en större del av människors livsresa och utveckla produkten därefter” säger medgrundaren och vd:n Lovisa Qvarner.

Att ta sig in på bostadsmarknaden kan vara en svår nöt att knäcka, inte minst som ung och i ett läge när räntorna skenar. 

Det är Lovisa Qvarner, Oliver Åsbacka och Richard Valleryd, eniga om. Tillsammans har de grundat Dibz, ett bolag som utvecklat en tjänst som samlar bostadsköer på en och samma plattform. 

När Breakit når Lovisa Qvarner, tillika vd, är bolaget på väg att lämna 2023 bakom sig. 

Siffrorna för fjolåret är inte helt klara än, men enligt vd:n väntas omsättningen landa på omkring 10 miljoner kronor, en ökning från 2,4 miljoner kronor 2022. Resultatet kommer att uppgå till minus 3 miljoner kronor, vilket är i linje med resultatet året innan. 

Bolagets ARR, Annual Recurring Revenue, alltså återkommande intäkter per helår, ökade med drygt 160 procent under 2023, från 6,6 miljoner kronor till 17,3 miljoner kronor.

Dibz är inte ensamma om att skapa lösningar för att hitta en bostad. De senaste åren har Hemnet-utmanarna Norban och Boneo slagit sig in på marknaden. Även Habity och Lägenhetsbyte.se har sett dagens ljus.

Enligt Dibz är det tydligt hur målgruppen just nu ser ut: användarnas genomsnittsålder är 25 år och 40 procent av de som testat Dibz är studenter. Det är kanske inte så konstigt, med tanke på att bolaget hittills riktigt in sig på köer för studentbostäder och hyresrätter.

Nu ska företaget fortsätta framåt, berättar Lovisa Qvarner. 

“Vi har många unga användare idag. En stor del av problematiken på bostadsmarknaden är att man måste ställa sig i kö tidigt, gärna redan som 16-åring. Men allteftersom tiden går blir våra användare äldre och då blir ytterligare segment intressanta, utöver köer till studentbostäder och hyresrätter."

“Ett komplement till din bostad är parkering och det finns väldigt många väntelistor för att få tag på en plats att ställa bilen på. När man blir äldre behöver man kanske byta hem till en seniorbostad. Så det är några grenar vi ska utveckla nu. Vi vill bredda oss från ett smalt användningsområde till att bli en större del av människors livsresa och utveckla produkten därefter.”

För några år sedan tog bolaget in 6,6 miljoner kronor i riskkapital från en rad affärsänglar, däribland av King-grundaren Sebastian Knutsson.

“Vi har dem med oss fortfarande. Vi är på gränsen till lönsamma idag så vi kan växa på ett stabilt sätt framåt”, säger Lovisa Qvarner.

“Vi har klarat oss förbi valley of death, som man brukar kalla det, alltså den svåraste perioden när man inte har tillräckligt med intäkter för att täcka löner och liknande, men nu har vi kommit tillräckligt långt för att ha en flexibilitet i att kunna välja om vi vill ta in mer kapital eller inte.”

Vilka är era största utmaningar just nu?

“Det är klart att det är en resa att ta steget från att ha haft en smal produkt till att bredda den. Det finns många möjligheter med det, men det kommer såklart att krävas en välarbetad strategi för att göra det på ett effektivt sätt.”

“Vi kommer att behöva vara mer lyhörda nu och analysera marknaden mer och ha en väl genomarbetad strategi för att ta det steget. Vi har fortfarande inte mängder av kapital och vi är inte backade av ett stort konglomerat, så vi måste fortfarande göra saker effektivt”, säger Lovisa Qvarner. 

Hon har tidigare berättat för Breakit att den största delen av bolagets marknadsföringsbudget har lagts på att synas och bygga varumärket på sociala medier. Tiktok, Snapchat, Instagram och Facebook har under starten varit viktiga kanaler för att nå ut till den unga målgruppen. 

Är sociala medier fortfarande lika viktigt för er?

“Betydelsen av sociala medier har minskat jämfört med för ett år sedan. Då var det nästan endast enbart där vi fokuserade, för det var där vi såg att det var störst avkastning. Men idag har vi breddat oss. Vi är med i poddar och olika typer av partnerskap. Så vi har lagt till nya kanaler och skaffat ett bredare fokus.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer