Hoppa till innehållet

Investor-veteran stänger fond på 2 miljarder kronor

Riskkapitalbolaget Oxx stänger sin andra fond på 190 miljoner dollar, motsvarande nästan 2 miljarder kronor. Bakom spakarna finns Investor-veteranen Mikael Johnsson och britten Richard Anton.

Riskkapitalbolaget Oxx grundare Richard Anton och Mikael Johnsson.
Riskkapitalbolaget Oxx grundare Richard Anton och Mikael Johnsson.

I början av 2020 stängde Oxx sin första fond på 130 miljoner dollar, i dagarna var det dags för nummer två på 190 miljoner dollar. 

Fokus ligger på tillväxtbolag inom SaaS-sektorn (mjukvara som prenumerationsmodell) riktade till företagsmarknaden. I portföljen finns bland annat svenska svenska ad tech-bolaget Funnel, den brittiska bostadsuthyrningstjänsten Goodlord och den franska API-plattformen Gravitee.

Fonden backas av statliga aktörer som svenska Saminvest, British Patient Capital, tyska KfW Capital och norska Argentum. I den nya fonden har flera nya investerare anslutit. 

Oxx medgrundare Mikael Johnsson jobbade elva år på Investor Growth Capital, investmentbolagets tidigare riskkapitalgren (numera är IGC avvecklat). Efter att ha lämnat Investor 2011 jobbade han ett tag på riskkapitalbolaget Amadeus Capital Partners, där han träffade Oxx medgrundare Richard Anton.

Mikael Johnsson anser att de europeiska SaaS-bolagen står stabilt jämfört med andra områden inom tech-sektorn. Det europeiska ekosystemet har skapat serieentreprenörer och utvecklat en stor talangpool, och det finns fortfarande branscher kvar att digitalisera.

”Detta, tillsammans med den fundamentala inverkan AI har, är anledningar att tro att vi bara är i början av den europeiska SaaS-boomen”, kommenterar Mikael Johnsson.

Läs mer: Nu stänger profilen sin första fond – har fått in 1,3 miljarder

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera