Hoppa till innehållet

Li Shufu har blivit en belastning för Volvo Cars

På tisdagen höll Volvo Cars bolagsstämma på Hisingen i Göteborg. Precis som förra året träffades deltagarna i Volvohallen på Gunnar Engellaus väg (ett välbekant gatunamn för alla som kan sin Volvo-historia). Och precis som i fjol deltog inte bolagets styrelseordförande tillika huvudägare, den kinesiske affärsmannen Li Shufu.

DUCKAR. Även i år nobbade Volvos Cars styrelseordförande och huvudägare Li Shufu biltillverkarens bolagsstämma.
DUCKAR. Även i år nobbade Volvos Cars styrelseordförande och huvudägare Li Shufu biltillverkarens bolagsstämma.Foto: Jesper Frisk

Agerandet är obegripligt. För bara några veckor sedan var Li Shufu i Göteborg, enligt Di:s uppgifter. Varför kunde han inte flyga dit igen för en så viktig sammankomst som bolagsstämman? 

Aktieägarna hade säkert velat ha hans syn på hur Volvo Cars VOLCAR B +1,70%Dagens utveckling ska hävda sig i det pågående priskriget på elbilar och vad som ska få aktien att lyfta. Kursen har visserligen återhämtat sig i år men handlas fortfarande långt under nivån vid börsnoteringen, 53 kronor.

Koden för bolagsstyrning slår fast att styrelsens ordförande ska närvara på stämman, men även i år var det upp till vice ordförande Lone Fønss Schrøder att besvara frågorna till styrelsen. I praktiken är det hon som leder styrelsens arbete. Volvo Cars storägare verkar onekligen ta lätt på svensk bolagsstyrning. 

Att Li Shufu uteblev från stämman för tredje året i rad – han höll ett anförande via länk – förstärker bilden av att det kinesiska ägandet i en av Sveriges största arbetsgivare har blivit en belastning. 

Relationen mellan å ena sidan Kina och å andra sidan USA och EU är alltmer ansträngd. Trätan mellan sfärerna handlar inte minst om bilindustrin. Det land som har ett tekniskt övertag vad gäller batterier, mjukvara och artificiell intelligens har en stor fördel i branschens omställning. Kina sätter därför in stora samhälleliga resurser på detta område och stöttar produktionen med frikostiga statliga subventioner.

”Li Shufu bör vid det här laget ha insett att svensk företagskultur bygger på att man deltar fysiskt på bolagsstämmor.”

Hur det försämrade geopolitiska läget påverkar ett i praktiken kinesiskt bolag som Volvo Cars är en synnerligen relevant fråga. Och hur kommer till exempel EU:s förväntade tullhöjning på kinesiska elbilar att påverka Volvo Cars? Uppenbarligen ville Li Shufu inte riskera att behöva stå till svars för detta vid stämman.

Genom att utebli slapp han också eventuella frågor om Geelys ryska affärer. Det av Li Shufu grundade Geely har av Ukraina pekats ut som en sponsor av Rysslands krig i Ukraina. På den listan vill inget seriöst företag ha sitt namn. 

Geely har gynnats av att västerländska biltillverkare dragit sig ur Putins rike. Bolaget ökade sin ryska försäljning med 250 procent i fjol, enligt sajten Just Auto. Geelys ryska distributör betalade under 2022 motsvarande en halv miljard kronor i skatt till den krigförande ryska staten, enligt ukrainska myndigheter. Med tanke på den starka försäljningen i fjol kan man anta att skatten för 2023 var större. 

Volvo Cars har visserligen lämnat Ryssland men att ha en huvudägare som profiterar på kriget är allt annat än välgörande för bolagets varumärke. 

Geely äger 78,65 procent av Volvo Cars. Bäst för bolaget hade varit om Geely minskade sitt ägande och att den kinesiska prägeln därmed minskade. Den begränsade så kallade free floaten i aktien har kritiserats ända sedan biltillverkaren sattes på börsen. Om fler aktier kommer ut på marknaden kan fler köpa den. Bolaget kan då bli mer intressant för portföljförvaltare som tidigare har avstått för att så få aktier har handlats.

Kina-kopplingen i näringslivet – ägande, investeringar och handel – är inte ett problem som försvinner bara för att man inte pratar om det. Li Shufu bör vid det här laget ha insett att svensk företagskultur bygger på att man deltar fysiskt på bolagsstämmor och svarar på ägarnas frågor, hur obekväma de än är. 

Genom att hålla sig borta förstärker Li Shufu bara bilden av huvudägaren som ett problem.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens industri är oberoende.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera