EKONOMI: Uppmaning till de som är över 50

2024 03 26

Den som söker jobb och är över 50 kan få det svårare än andra åldersgrupper.

I tuffare ekonomiska tider är det vanligare att känna stress över att behöva säkra ett jobb för att försörja sig.

Det kan vara svårt för många att veta hur man ska bära sig åt, men synnerligen svårt är det för arbetslösa över 50.

Det finns dock flera tips som kan vara bra att ha med sig för den som är arbetssökande, rapporterar TV4.

Utnyttja nätverket

Enligt en ny undersökning från intresseorganisationen Pluskommissionen anser nio av tio att personer under 50 är mest attraktiva på arbetsplatsen.

Jonas Mauritzon hjälper hjälper arbetslösa hitta jobb, och han understryker att bland det bästa man kan göra är att utnyttja det nätverk man har byggt upp.

– Det är på det sättet de allra flesta får ett nytt jobb, tack vare sitt nätverk, säger han till TV4.

“Är avgörande”

Mauritzon får medhåll av 64-åriga Helene, som hittade jobb efter en tids arbetslöshet.

– Det är kontakter och nätverk som är absolut avgörande. Träffa människor, gå på frukostseminarier, gå på aw:s, mingla, kontakta företag, säger hon.

Ett annat tips som framgår är att skippa att nämna ålder i ansökan, eftersom arbetsgivaren inte får göra urval utifrån ålder.

Ska vara irrelevant

Bemanningsföretaget Randstad understryker att det rör sig om ett utbrett problem.

– Åldersdiskrimineringen är utbredd i Sverige tyvärr, men ålder är och ska vara irrelevant i varje rekryteringsprocess, säger Randstads Anna Svärdemo Alander.

– För precis som när det gäller andra diskrimineringsgrunder säger det ingenting om kandidatens kompetens.

Var sjätte

Enligt en Sifo-undersökning är åldersdiskriminering i arbetslivet det som är vanligast förekommande.

– Enligt diskrimineringslagen är det förbjudet att missgynna en arbetssökande på grund av kön, könsidentitet, etnisk tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, religion eller ålder, framhåller Randstad.

– Ändå har sjätte svensk har upplevt någon form av diskriminering i samband med att de har sökt ett jobb. Vanligast är åldersdiskriminering och det är främst äldre personer som drabbas.

Foto: M. Bjork

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med varning – berör tusentals

2024 04 27

Skatteverket varnar nu för ett vanligt misstag.

Den 2 maj är sista dagen för att lämna in sin deklaration.

Skatteverket går nu ut och varnar för ett misstag som kan skapa stora problem för tusentals svenskar.

Varningar riktar sig till föräldrar vars också behöver deklarera.

Barn under 18 år kan hamna hos Kronofogden om föräldrarna missar att kontrollera att deras deklaration är inskickad, rapporterar SR.

Vanlig miss

Eftersom deklarationen skickas till barnet så finns det en risk att man som förälder missar det. Och det kan alltså leda till att barnet hamnar hos Kronofogden.

– Allting går ju fortfarande på barnet, och det är ju det som är så jobbigt. För det är ju barnet som får den här skulden, för det är ju de som är försenade, säger Martin Pernheim, skatteinformatör på Skatteverket, till radiokanalen.

Skatteverket uppmanar därför föräldrar att ta ansvar.

Om man vet med sig att ens minderåriga barn kan behöva deklarera så bör man följa upp det och se till att deklarationen skickas in.

Vet inte vad som gäller

Enligt Skatteverket handlar det om ungefär 140 000 barn som behöver deklarera, uppger radiokanalen.

Det kan bland annat handla om barn som har ett ISK-konto, eller som har jobbat och tjänat över 22 208 kronor.

Det är inte ovanligt att barnet eller ungdomen får hem deklarationen men inte förstår vad de förväntas göra.

Detta kan leda till att deklarationen inte skickas in.

– Då är det många barn som kanske tycker att ”ja men, vad ska jag göra? Allting stämmer”. Och de kanske inte har talat om för sina föräldrar att de har fått en deklaration, och så skickas inte deklarationen in, säger Martin Pernheim.

Samma regler för alla

Det är med andra ord viktigt att man som förälder håller koll på om barnet behöver deklarera, och att deklarationen i så fall skickas in på rätt sätt.

 

– Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad, uppger Skatteverket på sin hemsida.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 27

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen