Hoppa till innehållet

Vd:n på hal is i eldriven ikon: ”Som en stridsvagn”

ARJEPLOG. Med Ola Källenius, vd för Mercedes-Benz Group, bakom ratten får Di Weekend uppleva hur terräng-ikonen G-klass känns med eldrift. En elmotor på varje hjul gör den mer än kapabel och snudd på dansant ute på isen.

”Det är lite grann en show off-effekt, men väldigt roligt”, säger Ola Källenius när kolossen snurrar runt på stället.

Ola Källenius är den svensk som nått högst inom den internationella bilvärlden. Sedan 2019 är han vd för Mercedes-Benz. En ovanlig dag på jobbet var att visa vad nya elektriska G-klass går för på isbanorna utanför Arjeplog.
Ola Källenius är den svensk som nått högst inom den internationella bilvärlden. Sedan 2019 är han vd för Mercedes-Benz. En ovanlig dag på jobbet var att visa vad nya elektriska G-klass går för på isbanorna utanför Arjeplog.Foto: Karin Olander
Innehåll från InwidoAnnons

Nya EU-regler kan skapa tillväxt för den börsnoterade fönsterkoncernen

Fredrik Meuller, nytillträdd vd och koncernchef.
Fredrik Meuller, nytillträdd vd och koncernchef.

Nya EU-regler tvingar fram mer energieffektiva bostäder – och här kommer fönster och dörrar att spela en nyckelroll.

På fönsterkoncernen Inwido förbereder man sig för en ökad efterfrågan.

– Vi har positionen, produkterna och de finansiella musklerna för att möta detta, säger Fredrik Meuller, nytillträdd vd och koncernchef. 

Som en del av sitt klimatarbete har EU drivit igenom ett nytt miljödirektiv. Eftersom byggnader och bostäder står för en väsentlig del av energianvändning och växthusgasutsläpp har man i direktivet bestämt att alla byggnader inom medlemsländerna ska ha nettonollutsläpp år 2050.

För att nå det målet kommer fastighetsägare i alla unionens länder att tvingas energieffektivisera sina byggnader genom omfattande renovering.

Svenska energimyndigheten har gjort en kartläggning som visar vilka energieffektiviseringar som får störst effekt vid en renovering. Den visar att fönster och dörrar har en avgörande betydelse för energieffektiviteten i fastigheter.

Inwido redo för ökad efterfrågan

Inwido är en ledande fönsterkoncern i Europa som utvecklar, producerar och säljer kundanpassade fönster- och dörrlösningar i 12 länder. Här har man gjort sig redo för att möta den ökade efterfrågan på energieffektiva fönster och dörrar som man förutspår kommer att komma.

Fönster och dörrar kan kategoriseras efter energieffektivitet enligt EU-taxonomin. 

– Till exempel har Elitfönster, Inwidos största affärsenhet i Sverige, precis lanserat en ny serie fönster, Elit 100, som möter EU:s krav på u-värde i standardutförande, säger Fredrik Meuller.

Förutom att ha produkterna redo, är koncernen också beredd att skala upp produktionen och stärka sin närvaro på de olika marknaderna runt om i Europa. På Inwido räknar man dessutom med att olika typer av incitament kommer att skapas i medlemsländerna för att driva på förändringen, till exempel genom olika typer av bidrag till fastighetsägarna.

– I Skottland har man varit tidigt ute och verkat för att energieffektivisera sina bostäder. Där har man börjat med allmännyttan. För att stärka vår närvaro i Skottland köpte vi i somras ett bolag som är marknadsledande inom renoveringar av allmännyttiga bostäder, säger han.

Inwido siktar på att växa i Europa

Fredrik Meuller beskriver marknaden för fönster och dörrar i Europa som väldigt fragmenterad. Olika tekniska krav och skillnader i önskemål bland kunder i olika länder gör att varje marknad kräver sina unika produkter.

Inwido består av 34 affärsenheter med stark lokal närvaro i de länder där man är verksam. Det gör att man är lyhörd för de olika krav som finns på varje marknad och snabbt kan anpassa verksamheterna.

– Vi är just nu starka i Norden, på Irland och i Storbritannien, förutom inom vår starkt växande e-handelsverksamhet. Nu siktar vi på att växa också på fler europeiska marknader, säger Fredrik Meuller och avslutar:

– Med våra produkter och vår kunskap är vi på Inwido väl positionerade inför framtiden.

Läs mer på: www.inwido.com/sv

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inwido och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera