Annons

Annons

Annons

krönikaSverige

Andreas Ekström
Tro inte att du kan byta ut din dator om du ångrar dig

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Vi behövde en ny dator, och gick till M Store i Lund för att köpa den.

Det slutade inte bra.

Så varför köper vi ens Apples legendariskt överdyra grejer? Förklaringen är att vi sitter fast. Vi använder Apple i detta hushåll, inte för att Apple är bättre eller sämre, utan av vana. Med tanke på hur ofta man behöver röra sig mellan enheter och sladdar blir det rationella förstås att hålla sig till ett konsekvent system i samma hem, och om det systemet dessutom harmonierar med arbetsplatsens… ja, valet blir självklart. Ett skifte skulle kräva en serie investeringar och omlärning som ingen av oss orkar med.

Ingen retur hos M Store.
Öppna bild i helskärmsläge

Bild: Petra Villani

Annons

Annons

Detta vet förstås Apple, och beter sig därefter. Men om ni tror att jag nu ska gnälla över de vansinniga tillbehörspriserna, eller bristen på konsekvens i sladdstandard eller den rigida strukturen i operativsystemet som lämnar användaren med alldeles för få valmöjligheter, så tror ni fel. Det finns mer att fundera över här.

Vi valde maskin, snabbt och lätt, och travade hem med dyrgripen. Öppnade och slog på strömmen. Slogs av tanken att vi kanske egentligen borde ha köpt en maskin med mer minne. Den gamla hade 512 GB, det har den nya också, men vem håller så rent i maskinen att man kan räkna med att det inte kommer att rinna över? Vi borde kanske tänka om och ta en dyrare maskin som klarar en hel terabyte?

Nej och stopp.

Sagt och gjort. Packade in datorn minutiöst och återvände med kvitto i hand, i akt och mening att lassa in ytterligare tio papp för en uppgradering.

Men där var det stopp.

Om man har startat maskinen, om så bara en enda gång, utan att ha gjort någon som helst inställning, så vägrar M Store retur.

Det hade förstås varit en smal sak att tillåta ett byte, eller byte mot en avgift för ompaketering och fabriksåterställning, men det blev nej och stopp.

Jag konsulterar nyfiket några personer som kan sin konsumentlagstiftning, och där är beskedet tydligt. Återköpsrätt kan man ta ganska lätt på. Det är mest en fråga om god vilja. I det här fallet borde vi köpt datorn direkt från tillverkaren i stället för en återförsäljare, då hade läget varit ett annat.

Annons

Annons

Vad återstår för vanliga medborgare då? I en normalt fungerande konkurrens så röstar man förstås med fötterna och väljer en annan produkt.

Ditt livs operativsystem är särskilt svårt att byta ut. Det är inte som om att du körde Kia förut och tar en Volkswagen nästa gång. Det är också därför som vi alla behöver tänka ett varv till på våra rättigheter.

Bör konsumentlagstiftningen göras om, i de fall de rena marknadsmekanismerna inte räcker?

Det låter ganska svårt. Men om vi inte har den diskussionen, så kommer alla som har del i oligopol, det vill säga ett fåtal helt dominanta marknadsaktörer, att flytta fram sina positioner på vår bekostnad.

Lösningen för oss blev till slut rätt okej. Vi behöll den nya datorn – men städade äntligen minnet på en massa gammalt mög. Minnesutrymmet räcker nu förhoppningsvis denna nya dators livslängd, och som alla vet kan den ju vara vad som helst mellan ett och tio år. 

Man vet inte det i förväg, trots att man har köpt marknadens dyraste produkt.

***

Fotnot. En tidigare version av denna krönika innehöll en uppgift om Apples återköpsregler kontra M Stores återköpsregler som inte var korrekt. Detta är nu korrigerat.

Annons

Annons

Till toppen av sidan