Ford Mustang från 1966 blir elbil med delar från krockad Tesla

Vad får man om man korsar en Ford Mustang med en Tesla Model 3? Jo, en Musla så klart, byggd av Upplands Väsby-firman GZ Racing. Den läckra skapelsen visas just nu upp på Custom Motor Show som pågår i Jönköping. Det hela är en beställning av ägaren Niklas Bergqvist.

Musla bygger alltså på en bottenplatta från en krockad Tesla Model 3 Long Range 2019 där man sedan tagit utsidan från en skrotfärdig Ford Mustang Cabriolet från 1966. Det kostaterades att chassit från en Model 3 passar oförskämt bra mellan trösklarna på Mustangen och då visste byggarna bakom bilen att det här skulle bli en succé.

Huven och skärmarna fram har fått förlängas med 80 mm för att passa på bottenplattan. Bakdelen fick också byggas om och förlängdes med 20 mm. Det ger allt som allt en förlängd hjulbas på 100 mm.

Lägg där till försänkta stötfångare, specialgjorda trösklar, LED-lampor från en Land Rover och en laddport i orginaltanklocket för att fullända skapelsen.

Inredningen består av en helt specialsydd Mustang-inspirerad inredning med skålade stolar, och ett baksäte från Teslan som byggts om för att matcha inredningen i Mustangen.

Nymodigheter som elhissar, elcab, luftfjädring, usb-uttag och ett rejält ljudsystem vittnar om att tiden och utvecklingen gått framåt. Dessutom har man tagit fram ett helt eget instrumentkluster som är kapabelt till att visa allt från hastighet, till förbrukning och batterinivå.

Här ska det bli frunk!

Under huven fram finns det numera ett stort tomrum. Här ska det så småningom sättas in en balja för att bli en väl tilltagen frunk.

Många nyfikna kikade efter motorn i Muslan!

Med en vikt på 1600 kg väger Muslan ungefär 400 kg mer än original-Mustangen och 300 kg mindre än Teslan. Bilen klarar av att göra 0 till 100 km/h på runt 5 sekunder och räckvidden är runt 550 kilometer.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.