Hoppa till innehållet

Nytt prisrekord för guld efter stärkt tro på räntesänkningar

USA-inflationen i februari som blev känd i fredags följdes av en kraftig ökning för guldpriset, som på måndagen utökade sin uppgång till nya rekordnivåer på mer än 2.250 dollar per uns.

Samtidigt stiger USA:s börsterminer inför måndagsöppningen, och i Asien steg Kinabörserna kraftigt på starka PMI-data.

Foto: Andreas Gebert

Råvarumarknaden var stängd i fredags, men på skärtorsdagen steg guldpriset 2 procent och på måndagen, annandag påsk, fortsatte uppgången med drygt 1 procent till 2.259 dollar per uns, motsvarande cirka 850 kronor per gram.

Det motsvarar en uppgång på 9,5 procent sedan årsskiftet och 24 procent sedan ett år dessförinnan.

Måndagens uppgång kommer i kölvattnet av långfredagens inflationsstatistik, som visade att USA:s konsumentpriser exklusive mat och energi steg 2,8 procent i årstakt under februari. Det var i linje med förväntningarna, och stärker enligt Bloomberg marknadens tro på att räntesänkningar – som allt annat minskar alternativkostnaden för att äga guld, och därmed stimulerar efterfrågan och i sin tur priset på tillgången – är på väg. 

Flera drivkrafter ligger bakom den senaste tidens guldprisuppgångar, som summerar till 14 procent sedan mitten av februari. Förutom förestående globala lättnader i penningpolitiken har ökad oro i Mellanöstern och Ukraina bidragit, och dessutom har centralbanker – särskilt Kinas – köpt guld den senaste tiden enligt Bloomberg.

På aktiemarknaden steg USA:s börsterminer på annandagen inför börsöppningen på Wall Street, vars börser till skillnad från Stockholmsbörsen håller öppet. Dow Jones- och S&P 500-terminerna var upp 0,3-0,4 procent några timmar före öppning.

I Asien, där Australien- och Hongkong-börserna höll helgstängt men marknaderna i Kina och Japan var öppna, steg Kinas CSI 300-index nästan 2 procent efter starkare PMI-data för mars än väntat: Caixin/S&P:s tillverknings-PMI steg från 50,9 i februari till 51,1 i mars, vilket var starkare än väntade 51,0 enligt Reuters, och den femte månaden i rad med en notering över 50.

Tokyobörsens Nikkei-index backade dock 1,4 procent på måndagen, bland annat efter att den kvartalsvisa undersökningen Tankan, där landets största bolag tillfrågas om hur de ser på framtiden, visat på dystrare utsikter.

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera