Hoppa till innehållet

Googles nya verktyg vaccinerar mot desinformation

”Vi måste vara modiga och ta vara på AI:s möjligheter, samtidigt som vi har ett ansvarsfullt och genomtänkt förhållningssätt till tekniken för att hantera utmaningar som deepfakes och desinformation”, säger Sara Övreby, samhällspolitisk chef på Google Sverige. 

Det senaste vapnet i kampen heter Jigsaw.

Sara Övreby, samhällspolitisk chef på Google Sverige.
Sara Övreby, samhällspolitisk chef på Google Sverige.Foto: Press

Googla på val och du kommer till valmyndigheten eller googla på elections och du kommer till EU:s motsvarighet. Att styra i sökfunktionen är en av sökjätten Googles metoder för att bemöta den våg av desinformation som förväntas komma i spåren av detta historiska supervalår med val i totalt 76 länder runt om i världen, enligt en beräkning som The Economist gjort. 

”Vi tittar på deepfakes i bild, video och ljud i många olika lager. Människor kommer till våra tjänster som Sök och Youtube varje dag, vilket innebär både fantastiska möjligheter för människor att ta del av ny kunskap och ett stort ansvar”, säger Sara Övreby, samhällspolitisk chef på Google Sverige. 

”Både på Youtube och Sök gäller svensk lag, men våra riktlinjer går längre än så som exempelvis kring hot och trakasserier eller att vissa grupper är mer värda än andra. Dessa riktlinjer är inte nya även om det har kommit ny teknik som vi måste hantera.”

Lanseringarna av nya verktyg och policyuppdateringar har duggat tätt på Google under det senaste halvåret.

Nyligen uppdaterades bolagets policy för politiskt innehåll till att kräva att alla verifierade valannonsörer synligt måste informera om annonserna, med avseende på bild, video eller ljud, innehåller syntetiskt material där det ser ut som en person sagt något som de inte sagt eller där ett event manipulerats eller AI-genererats. 

En färsk rapport från Google visar att sökjätten blockerade eller tog bort över 5,5 miljarder annonser under 2023, motsvarande 9.000 per minut, för att de bröt mot bolagets policyer. Fler än 12,7 miljoner annonsörkonton stängdes av för allvarliga policyöverträdelser, nästan dubbelt så många som 2022. 

”Vi har 20.000 personer runt om i världen som jobbar med att granska och hantera innehåll, dygnet runt, året runt.”

I slutet av augusti i fjol lanserade Google verktyget Synth ID som gör det möjligt att bädda in en unik digital vattenstämpel i AI-genererat innehåll, osynlig för ögat men som verktyget kan scanna av för att hjälpa användare förstå huruvida innehållet genererats av AI eller inte. 

”Vi kan också använda AI för att hjälpa oss mer effektivt detektera exempelvis manipulerade media. Vi tränar så kallade klassificerare som lär sig att känna igen innehåll. Om du exempelvis är en rättighetsinnehavare och ditt verk dyker upp med en annan avsändare så upptäcks det.”

About this image är ett annat verktyg från Google för att kunna hjälpa användaren att se om en bild dykt upp på nätet tidigare och på så sätt härleda bildens ursprung. 

Jigsaw, en avdelning inom Google, driver bland annat projekt som syftar till att hjälpa människor att vaccinera sig mot desinformation, exempelvis i samband med Rysslands invasion i Ukraina.  

”Det kan exempelvis handla om filmer som vi lägger ut på Youtube och som syftar till att lära ut hur desinformation fungerar, för att på så sätt göra människor mer motståndskraftiga.  Nu utvidgar vi det arbetet till att omfatta alla europeiska språk”, säger Sara Övreby.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera