Ingen tvingar TV4 att sända skiten

Irena Požar om Bachelorettekritiken

Malin Stenbäck.

Försöken att städa upp i dokusåpa-världen går sådär.

”Paradise hotel”, som efter larm om sexuella övergrepp och trakasserier ställde in en säsong, är snart tillbaka. Det snällare programmet ”Paradise” som skulle ersätta originalet verkar inte ha tillgodosett publikens längtan efter intriger och snusk. Sådant kan man bara få med en viss mängd alkohol, omoralisk casting och en tendens för att från produktionens sida spela både blind och döv.

Den som tittar på dokusåpor förväntar sig nog inte att innehållet ska vara tankeväckande och allmänbildande. Man förväntar sig blott underhållning, och gärna en och annan person att sucka och skratta åt, eller rentav förfäras över.

Men någon gräns finns det väl ändå, för när underhållningen blir något annat?

En sådan gräns passerades för många när de såg ett klipp från Bachelorette i eftersnacksprogrammet ”Killarna avslöjar allt”.

I klippet hör man en av de manliga deltagarna kommentera en produktionsanställds bröst med ”jävlar vilka tuttar!” och jämföra dem med vattenmeloner så stora att de kräver extra bagageavgift på flyget. De andra killarna skrattar eller tittar ner i marken. Det här klippet blir ett perfekt tillfälle för programledaren Malin Stenbäck att läxa upp killarna – och uppläxade blir de. Här snackar vi underhållning på hög nivå, när ett gäng brunbrända grabbar börjar stamma och skruva på sig.

Amir Ibrahim.

Frågan är bara varför den här situationen uppstår från första början.

De allra flesta (produktionen, Bacheloretten Sonja och tittarna) är överens om att det inte är okej, ändå castar man precis den här typen av killar om och om igen. För att publiken vill ha dem fram tills att de går över en viss gräns? Absolut. Men ingen tvingar TV4 att köpa in eller sända skiten. 

Här kan man åberopa den så kallade konsumentmakten (sluta titta på skiten så kommer TV4 inte sända skiten). Men har inte tv-kanalerna själva ett etiskt och moraliskt ansvar för det som de publicerar?

Det finns massor med saker som konsumenter vill ha som absolut inte visas i mainstream-media längre. Tv-kanalerna har inte bara ett ansvar gentemot publiken, utan också mot alla de kvinnor som befinner sig i sammanhang där testosteronstinna män bjuds på enorma mängder alkohol. Och ja, de har faktiskt ett ansvar gentemot de testosteronstinna männen också. Är det rimligt att pusha människor in i nya och pressade sammanhang till ljudet av champagnekorkar som flyger, för att de ska bli de sämsta versionerna av sig själva?

Jag tycker inte det.