Banksatsning mot bedrägerier sågas: "Respektlöst"

Björn Berglund/TT

Hanna Rasmusson/TT

Publicerad 2024-04-07

Med kampanjen ”Svårlurad!” vill storbankerna hjälpa sina kunder att inte bli utsatta för bedrägerier. Men forskaren Marcus Nohlberg sågar initiativet.

– Det är respektlöst. Man lägger bara mer skam på offret, säger han.

Marcus Nohlberg, docent i cybersäkerhet vid högskolan i Skövde, anser att kampanjen är felriktad.

– Tänk om vi gjorde så med andra brott. Tänk om vi hade 20 000 fall av grov misshandel och gick ut och sade ”så här skulle du bete dig för att inte bli slagen”. Det går ju inte, det vore helt oacceptabelt.

Förra året anmäldes nästan 240 000 bedrägeribrott i Sverige. Brottsligheten fått stor uppmärksamhet, särskilt när äldre drabbas. Från bankhåll har man uttryckt sympati för offren.

”Enkla åtgärder”

Men Nohlberg köper inte bankhöjdarnas känsloyttringar.

– Nu sitter människorna i toppen och gråter tårar över det här. Ja, jag håller med, men det här hade de kunnat ändra på med enkla åtgärder för länge sedan. Det är inte så att bankerna inte varit medvetna om att det här sker. Detta började bli ett nationellt problem redan 2008, säger han.

Nohlberg anser att bankerna borde införa en 24 timmar lång fördröjning på stora transaktioner, kräva signering både i början och slutet av stora transaktioner samt möjlighet att välja en närstående som också måste signera vid större överföringar. I alla fall erbjuda sina kunder möjligheten.

”En stor gåta”

Han ifrågasätter också nyttan av att bankkunder över huvud taget ska kunna överföra så stora summor när som helst och på så kort tid.

– Det är så sjukt att vi inte ens har den här diskussionen. Det är tiotusentals brottsoffer. Hade det varit samma grej med bankrån hade vi ju låst ner hela samhället.

Varför har bankerna inte infört de åtgärderna du nämner?

– Det enda jag kan tro är att bankerna låst sig själva i fällan. Att om de börjar släppa de här tjänsterna erkänner de att det var dumt att de inte fanns tidigare.

Lena Barkman, kommunikationschef på Svenska Bankföreningen, vill inte kommentera kritiken, men hänvisar till det möte som branschen hade med företrädare för regeringen nyligen.

– Det pågår ett arbete nu i bankerna med att ta fram ytterligare åtgärder för att stärka kundskyddet, säger hon.