Försäkra er mot risken att inte få betalt och förbättra er finansiering
Mycket har hänt sedan den brittiske uppfinnaren Richard Trevithick år 1804 visade upp det första fullt fungerande ångloket för järnvägsdrift. Såväl tågen – som världen – har förändrats i grunden. Men fortfarande spelar järnvägen en viktig roll för transporten av människor och gods över hela världen.
– Förklaringen är enkel: Stål på stål är det säkraste och mest energieffektiva transportsättet vi har, säger Maria Signal Martebo som är vd för den franska järnvägsjätten Alstoms svenska gren, Alstom Sverige.
Och energieffektiv är den, järnvägssektorn. Även om åtta procent av världens passagerartransport och sju procent av den globala godstransporten går på räls, står tågen bara för två procent av transportsektorns samlade energianvändning. Det har gett sektorn en viktig roll i den gröna omställningen.
– Det pratas mycket om elektriska transporter idag, men med tåg har det varit möjligt i mer än ett århundrade. Det är förståeligt att vi ser växande investeringar i järnvägssektorn världen över, säger Maria Signal Martebo.
Sverige en favorit
Samtidigt som satsningar görs för att uppgradera världens järnvägssystem har Sverige blivit ett nav för utvecklingen av högteknologiska järnvägslösningar. Stora och innovativa aktörer gör betydande satsningar här. I fjol invigde exempelvis Alstom ett nytt mobilitets- och teknologicentrum i Västerås, en stad som genom åren har spelat en viktig roll inom svensk elektrifieringsindustri.
Det franska bolaget utvecklar högteknologiska drivsystem och styrsystem för olika typer av tåg och var den första tillverkaren i världen som utvecklade ett vätgasdrivet passagerartåg. Idag är Alstom den ledande leverantören på den svenska tågmarknaden.
– Etableringen av det här centret var ett strategiskt beslut för att stärka vår innovationsförmåga i Sverige. Sveriges engagemang för grön teknik, i kombination med landets arv av teknisk excellens, skapar en idealisk miljö för Alstom att främja hållbar mobilitet, säger Maria Signal Martebo.
Men Alstom är inte den enda europeiska tågjätten som intresserar sig för Sverige.
Inom några år planerar tyska Vossloh, som levererar spårteknik och spårväxlar, att öppna en toppmodern fabrik i Hallsberg. Bolagets stora och smarta tågväxlar är hett eftertraktade av länder som vill satsa på höghastighetståg för att konkurrera med flyget.
– Sverige har legat i framkant när det gäller att omstrukturera och transformera de statliga järnvägarna – och i kölvattnet av det har flera tekniskt avancerade leverantörer växt fram. Det här innebär att Sverige idag har en framträdande position i det globala järnvägsracet, säger Bertrand Gryspeert, som är vd för Vossloh Nordic.
Samarbetar med EKN
Järnvägsjättarnas svenska satsningar innebär stora exportaffärer. Drygt hälften av Vosslohs omsättning i Sverige – som totalt ligger på över en miljard kronor – är kopplad till export. För att säkra upp sina exportaffärer samarbetar Vossloh ofta med statliga EKN, Exportkreditnämnden. EKN är en myndighet med uppdrag att främja svensk export, genom att erbjuda olika ekonomiska garantier som minskar affärsrisken för företag och deras banker.
– Med hjälp av EKN har vi blivit en del av ett konkurrenskraftigt och komplett järnvägsexporterbjudande som kan leverera inhemskt såväl som internationellt, säger Bertrand Gryspeert.
Även Alstom Sverige samarbetar med EKN, framför allt när de gör affärer med låg- och medelinkomstländer.
– Samarbetet med EKN stärker vår position som exportör och hjälper oss dessutom att säkra våra hållbara affärsmetoder. Etik och regelefterlevnad är hörnstenar för oss när det gäller projektfinansiering, och i det arbetet är EKN en viktig partner, säger Maria Signal Martebo.
Nästa generations lösningar
För att hålla exportsuccén vid liv utforskar järnvägsjättarna i Sverige redan nästa generations högteknologiska lösningar. Alstom Sverige samarbetar till exempel med ett startupbolag som utvecklar en AI-baserad bildanalys för att kunna hindra vilda djur från att ge sig ut på järnvägsspår. Samtidigt genomför Vossloh ett projekt där ett tusental av Sveriges mest kritiska spårväxlar förses med sensorer som ska förutspå fel innan de inträffar, för att minska risken för stopp och akuta underhåll.
– Ser vi framåt är det inte skruvar eller muttrar som driver järnvägens utveckling – det är data, säger Bertrand Gryspeert.
Öka er försäljning på både befintliga och nya marknader – läs mer på EKN.se