Mindre automatisering och mer mänsklig kontakt – så vill majoriteten av svenskarna ha kundservice. Foto: Shutterstock Inflation och ökad konkurrens har minskat lojaliteten med varumärken på den svenska marknaden enligt undersökningen Consumer Voice Report 2024, som Opinium Research gjort på uppdrag av Servicenow, har 15 000 personer i tio länder tillfrågats, varav 1 000 i Sverige. 73 procent av svenskarna uppger att de är mindre lojala än för två år sedan. I undersökningen har deltagarna också fått svara på hur de ser på interaktionen med företag. I topp för svenskar hamnar sömlös service, 70 procent, snabb responstid, 67 procent, och flera alternativ för kontakt med företaget, 62 procent. När det behövs mer avancerad hjälp eller support uppger 34 procent ett personligt samtal med en företagsrepresentant och 29 procent föredrar att chatta med mänsklig kundtjänst för snabbare ärenden. Av dem som inte vill använda automatiserade AI-tjänster uppger 35 procent att de inte vill att AI ska ersätta människor i kontakten med kunder. 32 procent anser också att svaren från sådana tjänster har låg trovärdighet och 20 procent har svårt att hantera dem. Fram till 2025 vill 59 procent av de svenska respondenterna att kundservicen återgår till mer mänsklig kontakt och mindre automatiserade flöden. 46 procent vill att den ska vara tillgänglig dygnet runt. Relaterat innehåll Krönika Två bottar som snackar med varandra – ett tecken i tiden AI som pratar med AI ser ut att vara framtiden även när det gäller avgörande skeden i våra liv, skriver CS chefredaktör Marcus Jerräng i en krönika. By Marcus Jerräng 17 maj, 2024 4 min Generativ AI Nyhet Tillslag mot nordkoreanska it-arbetare med falska identiteter – mellanhänder gripna Företag som anställt nordkoreanerna riskerar också straff. By Computer Sweden 17 maj, 2024 1 min Säkerhet Nyhet Sony varnar AI-företag för att använda musik utan tillstånd Drygt 700 teknikföretag har i dagarna fått ett hotfullt brev från Sony Music Group. By Mikael Markander 17 maj, 2024 1 min Generativ AI Nyhet Nytt avtal: data från Reddit ska användas i Chat GPT Reddit tecknade ett liknande avtal med Google i februari. By Mikael Markander 17 maj, 2024 1 min Generativ AI