Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Frida Bratt

Snart kan rånarna luras med AI och deepfakes

Knappast någon bank vill ensamt införa åtgärder som fördröjer och gör transaktioner långsammare för kunderna eftersom det kan bli en konkurrensnackdel. 

Därför måste alla banker gå ihop och stoppa bank-ID-piraterna en gång för alla, skriver Frida Bratt. 

Ska det bli lättare att byta juridiskt kön? Johan Hultberg (M) tycker att det tar för lång tid i dag. Sarah Kullgren (KD) tycker att riskerna med förslaget inte tas på allvar.

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Frida Bratt, sparekonom Nordnet.
Foto: Pressbild
Nu måste bankerna sluta sitta på läktaren medan rånepidemin accelererar, skriver debattören.
Foto: Nicklas Thegerström/DN/TT / TT NYHETSBYRÅN

DEBATT. Det får vara nog nu. Epidemin av nya rånarligor, som med teknikens hjälp lurar sparare och konsumenter i alla åldrar, drar fram i rekordfart. Med AI-teknik kommer bankkunder utgöra ett nytt Klondyke för bank-ID-pirater. Bankerna måste sluta sitta på läktaren och agera nu. 

Den nya digitala rån-epidemin handlar inte om att ligorna fysiskt hotar personal på bankkontor, utan om att med hänsynslösa digitala metoder lura sparare med deras eget bank-ID. 

Pensionärer, med besparingar som förvärvats och kämpats ihop under ett helt yrkesliv, är villebråd. Det är dock en missuppfattning att bara pensionärer utsätts. De som drabbas är i alla åldrar, men skammen att berätta om det är ännu större bland yngre. 

I takt med att AI och så kallad deepfake nyttjas av de kriminella så kommer fler yngre att drabbas. Det kan handla om bästa vännen som, till synes, behöver hjälp med en överföring. I själva verket har rånarna kapat både röst och ansikte. 

Nu måste vi sätta stopp för bank-ID-piraternas kommande Klondyke en gång för alla.

Om vi har stora problem nu med bedrägerier via telefon, sms och mejl – vilket vi har – så är det ingenting mot vad som väntar när bank-ID-piraterna till fullo anammat AI-tekniken. Vi pratar rena Klondyke. 

En bekant till mig i min egen ålder, en småbarnsmamma mitt i livet, tillhör gruppen drabbade. I tron att hon signerade en mindre betalning till en seriös mottagare godkände hon i själva verket en överföring av en långt större summa till någon helt annan. I samma sekund försvann familjens semesterkassa. 

Banken säger sig inte kunna göra något eftersom min bekanta anses ha agerat vårdslöst då hon i bankens ögon ju har godkänt transaktionen. Det är något av ett systemfel.   

Nu måste bankerna sluta sitta på läktaren medan rånepidemin accelererar. 

De måste inse att viljan att göra betalningar och överföringar så enkla och snabba som möjligt för kunderna tyvärr har skett på bekostnad av både säkerhet och trygghet. 

Måste gå ihop

För två månader sedan samlade finansmarknadsministern de sex största bankerna i Sverige för ett möte och gav dem i uppdrag att komma med förslag på hur de kan anpassa sitt produktutbud för att minska bedrägeririsken. Ännu har inget konkret resultat från det mötet presenterats. Bankerna agerar som sniglar och bedragarna som 100-meterslöpare, och spararna får betala för bankernas saktfärdighet.

Knappast någon bank vill ensamt införa åtgärder som fördröjer och gör transaktioner långsammare för kunderna eftersom det kan bli en konkurrensnackdel. Därför måste alla banker gå ihop och ta ett grepp om detta en gång för alla. 

 En åtgärd kan vara att införa ett tidsspann, en fördröjning, där kunden en gång till måste godkänna en större transaktion efter 24 timmar. På så sätt kan inte ett bedrägeri stressas fram på kort tid, och den som utsätts får tid att tänka efter. 

 En annan åtgärd kan vara att den enskilde bankkunden frivilligt kan använda en funktion där en större transaktion måste signeras av en anhörig. 

 En tredje idé kan vara att bank och bankkund ska ha kodord, så som larmfirmorna ofta har. Det bör inte vara svårt att införa. 

Det är helt enkelt värt att backa några steg när det gäller snabbheten och enkelheten för bankkunder, för att slå vakt om säkerhet och trygghet för alla konsumenter och sparare. Nu måste vi sätta stopp för bank-ID-piraternas kommande Klondyke en gång för alla. 


Av Frida Bratt

sparekonom Nordnet