Hoppa till huvudinnehållet

Taxichaufför sa att han var lite sen – dröjde 60 minuter: ”Sket sig ganska rejält”

Publicerad:
Nu får det vara nog med dumheter från Taxi Kurir med förare som ljuger och kommer cirka 60 minuter sent, skriver insändarskribenten.
Nu får det vara nog med dumheter från Taxi Kurir med förare som ljuger och kommer cirka 60 minuter sent, skriver insändarskribenten. Foto: Peter Bäcker

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Nu får det vara nog med dumheter från Taxi Kurir med förare som ljuger och kommer cirka 60 minuter sent. Onsdagen den 29 november skulle jag ha åkt klockan 16.15 från Kristinehamn till Karlstad. Jag hade en tid att passa klockan 17.15 men det sket sig ganska rejält.

Klockan 16.22 ringer taxichauffören till mig och säger att han är sen och kommer om några minuter. Jag frågar honom hur många minuter det dröjer och han säger igen ”om några minuter är jag hos dig”. Vi avslutar samtalet och jag väntar på honom.

Klockan16.39 ringer jag upp chauffören och frågar var han är och han säger då att han är hos mig om några minuter men då ifrågasätter jag honom och säger att han sa detsamma vid föregående samtal. Chauffören lägger på luren i örat på mig och jag står och väntar på honom - men ingen bil kommer.

Klockan 16.48 ringer jag Värmlandstrafik och frågar efter min bil och de har svårt att få tag i chauffören och när han väl svarar så säger han till dem att han är på väg för att hämta upp mig. Vi avslutar samtalet och jag väntar och väntar och väntar på transporten.

Klockan 16.57 ringer jag chauffören och frågar var han är och då säger han att han ”kommer om två minuter”.

Klockan 17.02 ett kort samtal till chauffören och frågar än en gång var han är men då säger han att han är ”på gång”.

Klockan 17.03 ringer jag Värmlandstrafik och ber dem än en gång eftersöka min bil men samtidigt som jag pratar med dem kommer min bil.

Klockan 17.15 kommer jag iväg då jag egentligen skulle ha varit framme.

Finns en marginal på plus/minus 10 minuter och det köper jag men inte 60 minuter sent med dåliga ursäkter hela tiden.

Vill ge Värmlandstrafik en eloge för att de ville prata igenom hela händelsen med mig samt att de skapar ett ärende på denna resa.

Har hänt många dumheter på sistone i länet med som Taxi Kurir varit inblandade i och nu får det vara nog på allt daltande med det bolaget, ynka 2 000 kronor i böter brukar de få för per tillfälle de inte skött sig. Borde minst vara 5 000 kronor för varje miss de gör.

En fråga till Värmlandstrafik: Vad gör ni åt alla dessa klagomål som kommer in till er om Taxi Kurir? Har ni verkligen en dialog med det berörda företaget? Ni måste ju se klagomålen mot dem men vågar inte sätta hårt mot hårt?

Lars Bäckström

***

SVAR DIREKT: Många vill resa med vår färdtjänst

Vi har just nu ett rekordhögt tryck på vår färdtjänst och det är många som vill resa med oss. Samtidigt är det förkylningstider och vi är noga med att förare som är sjuka ska stanna hemma, av omsorg för både förarna och för er kunder. Det är alltså fullt upp hos våra trafikföretag med många körningar och färre förare, vilket ibland kan innebära förseningar. Trafikföretaget som du hänvisar till står för omkring 40 procent av våra resor inom anropsstyrd servicetrafik i länet. Det motsvarar drygt 13 000 resor varje månad. Den stora majoriteten av alla resor som görs är i tid, men självfallet kan saker påverka resan och innebära förseningar – allt från väglag till att resan med kunden innan tagit längre tid än planerat.

Vi har uppföljningsmöten med alla våra trafikföretag varannan vecka, där vi bland annat följer upp förseningar. Det ärende som vi skapade efter att du hörde av dig till oss kommer vi att följa upp. Vi är nu inne på det sista avtalsåret med våra trafikbolag och kvalitet är en viktig del även under den kommande avtalsperioden. För självfallet vill vi att du ska komma i tid till det och dem du reser till. Slutligen vill jag tacka för dina fina ord om vår beställningscentral, som varje dag hjälper Värmlands invånare att boka sina resor till vänner, ärenden och vårdbesök.

Anders Wahlén

servicetrafikchef, Värmlandstrafik

Artikeltaggar

BöterKarlstadKlagomålTrafikTransportVärmlandstrafik