Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Dino Beganovic

Dino Beganovic om förändringen: ”Kunde verkligen se det på resultatet”

Dino Beganovic kommer att sitta i en formel 1-bil nästa år.

I alla fall om hans egen plan går i lås.

– Det är målet och drömmen, säger den svenska Ferrari-talangen.

Dino Beganovic.
Foto: Mikaela Lindahl

Dino Beganovic har landat hemma i Linköping efter händelserik inledning på årets formel 3-säsong.

Den svenska talangen tog pole i premiären – men lämnade Bahrain utan någon större poängskörd.

– Jag kollade inte ens tabellen efteråt, säger Beganovic.

Han var inblandad i en krasch i sprintracet och råkade ut för ett tekniskt fel i featureracet som ledde till att han föll hela vägen från första ner till 29:e plats.

– Bilen gick in i ”safety mode”, som bara händer om man håller uppväxlingen i 0,23 sekunder. Jag höll den i 0,19... Och det var ingen som visste det, inte ens de som hade gjort systemet. Det är en ny procedur till i år och de hade inte hunnit testa det tillräckligt noga. Så det är egentligen inte teamets eller mitt fel, vilket är både skönt och jobbigt.

Beganovic behövde dock inte vänta särskilt länge på sin revansch. I Australien racehelgen därpå kammade han hem sin allra första F3-seger.

– Det kändes jäkligt bra. Vi visste att vi skulle vara med och fajtas om mästerskapet, även efter en så dålig helg, men nu är vi där på riktigt, säger han.

https://www.instagram.com/p/C5Q8T9etxGt/?img_index=1

20-åringen är säker på att han och teamet har potential att ta hem titeln den här säsongen.

– Vi måste bara fokusera och inte drömma oss bort. Det är en lång väg kvar så det är mycket som kan hända, men bara vi gör vårt jobb så är allt möjligt.

Livet som Ferrari-junior: ”Väldigt viktigt”

Han sitter i sitt föräldrahem, omgiven av ett urval av de troféer han samlat på sig genom åren.

Foto: Mikaela Lindahl

Sedan många år tillbaka har Beganovic dock sin bas i Italien, nära Ferraris högkvarter i Maranello. Där har han bland annat fått lära sig att prata italienska, av samma lärare som nu lär upp Ferraris teamchef Fred Vasseur.

– Det är väldigt viktigt för dem, säger Beganovic samtidigt som han sippar på en espresso.

Det var också något han fick lära sig när han flyttade ner som 16-åring.

– I början var det lite tufft, man drack för att alla andra drack. Jag började med mycket mjölk och socker, haha... Men det är som att ta fika här, man tar en kaffe där nere.

Ferraris juniorer får ett schema i början av veckan med tider för gympass, mental träning, möten med ingenjörer och simulatortider.

Formel 1:s nya regler om obligatoriska juniortester har dessutom bidragit till att det i dag, mer än någonsin tidigare, är viktigt att vara knuten till att större märke.

– Det kommer så klart börja snackas om F1-tester, och om man inte är i ett program så har man inte de chanserna. Det är fortfarande en lång väg, men det känns väldigt nära ändå, säger Beganovic.

För Ferrari-junioren Oliver Bearman, som kör i formel 2, dök drömmöjligheten upp när han fick hoppa in för Carlos Sainz i Saudiarabiens GP.

– Det är verkligen inspirerande att se och något väldigt positivt från den helgen i Saudiarabien, att F1-team ser att rookies också kan göra ett bra jobb.

Beganovic har redan en säsong i formel 3 i bagaget. Målet inför året säsong är därmed tydligt: Att vinna eller fajtas om mästerskapet och sedan ta steget upp till formel 2.

– Då hoppas jag också kunna sitta i en F1-bil, att börja testa och få känna på det i alla fall. Det är målet och drömmen.

Förändringen: ”Kunde se det på resultatet”

Den största förändringen Beganovic gjort till årets säsong är fokuset på den mentala träningen.

– Jag började jobba med en kille efter sista racet förra året. Det är lite upplägg och mindset, och det har känts väldigt bra. Förra året var det lite mixat. Ibland var det väldigt tufft och man kunde verkligen se det på resultatet också.

Du nämnde tidigare att ni jobbar med mental träning i Ferrari?

– Ja, vi har mentala tränare. Jag var nöjd med vad vi gjorde, men jag ville göra mer. Till exempel gjorde vi lite mer övningar för hjärnan, reaktionstid och multitasking, när jag ville göra lite mer visualiseringar och gå djupare in i det. Och jag gör fortfarande sånt i Ferrari också.

Svensken kör numera även med nummer ett på bilen – ett nummer man i F1-sammanhang endast får använda om man vunnit mästerskapet året dessförinnan – i stället för nummer två som tidigare.

– Jag tycker det ser snyggt ut, det passar bra, säger Beganovic och skrattar.

Foto: Mikaela Lindahl

I formel 3 får det team som vann mästerskapet köra med de lägsta numren. Sedan är det upp till förarna att göra upp vem som får köra med vilket nummer.

– De frågade oss om de skulle lotta eller vad vi har för preferenser och jag sa att jag ville ha nummer ett. Inte för att det ser snyggt ut, eller ja, lite, men mer för att då är jag först i depån och har mina teamkompisar bakom mig så de inte stör mig ute på uppvärmningen och så. Det är något jag lärt mig under åren att jag föredrar. Och det var ingen annan som ville ha den i år så jag hade tur.

Beganovic: ”Min styrka blev en svaghet”

I övrigt har det mesta handlat om att lära sig hur serien fungerar och anpassa sig till det speciella upplägget på racehelgen. 

Förarna får ett träningspass på sig innan det är dags för kval. Sedan är det dags för sprintrace på lördagen, där startordningen är topp tolv från kvalet omvänt, och featurerace på söndagen.

– Min styrka förra året, som nästan blev min svaghet, var att jag var så stark i kvalen. Så jag var ganska högt upp på söndagen men långt ner på lördagen. Men om vi kan ta de fullpottarna på söndagarna i år spelar det ingen roll hur det går på lördagen, så det är det som är målet egentligen.

Hur prioriterar man som förare?

– Prio ett är att ta oss i mål på lördagen. Nu senast hade vi ett nytt set medium som var väldigt aggressiva och vi var tvungen att verkligen ta hand om däcken på söndagen. Men om jag hade haft en krasch på första varvet på lördagen hade jag inte haft den erfarenheten på söndagen. Men det är speciellt. Ibland kan man göra ett otroligt bra jobb i kvalet, men man får bara de poängen på söndagen. Det är kanske inte det jag föredrar, för min del hade det varit bra att köra ett kval och ett race, men jag antar att det är lite för publikens skull man mixar upp det lite.

Efter de två inledande racehelgerna i Bahrain och Australien ligger Beganovic på fjärde plats i tabellen.

Härnäst väntar tester i Barcelona innan mästerskapet drar vidare till Imola.

– De här testerna är extremt viktiga för oss. Det har hänt att vi kommer till ett test och kör utan att riktigt ha något vi vill testa, men till just det här testet har vi ett litet schema. Vi har några saker vi vill ha svar på, så det ska bli skönt.

Formel 3-säsongen

17-19 maj: Imola, Italien

23-26 maj: Monaco

21-23 juni: Barcelona, Spanien

28-30 juni: Spielberg, Österrike

5-7 juli: Silverstone, Storbritannien

19-21 juli: Budapest, Ungern

26-28 juli: Spa-Francorchamps, Belgien

30 augusti-1 september: Monza, Italien


Formel 3-säsongen sänds på Viaplay

Se även: Lär känna Dino Beganovic!

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.