Europeiska dataskyddsstyrelsen vill se ett tredje alternativ till ”samtycke eller betala”. Foto: Skorzewiak / Shutterstock Sedan november har europeiska användare tvingats acceptera Metas datainsamling för att få tillgång till gratisversionerna av Facebook och Instagram, alternativt plocka fram plånboken och betala för reklamfria varianter. Senaste nytt är att Europeiska dataskyddsstyrelsen (EDPB) riktar skarp kritik mot modellen som kallas för ”samtycke eller betala”. – Onlineplattformar bör ge användarna ett verkligt val när de använder modeller för samtycke eller betalning. De modeller vi har idag kräver vanligtvis att individer antingen ger bort alla sina uppgifter eller betalar. Som ett resultat av detta samtycker de flesta användare till behandlingen för att använda en tjänst, och de förstår inte de fulla konsekvenserna av sina val, säger EDPB:s ordförande Anu Talus i ett yttrande. Enligt EPDB borde Meta erbjuda ett tredje alternativ där reklamen inte baseras på beteende eller insamling av personuppgifter, detta då den nuvarande modellen anses bryta mot dataskyddsförordningen (GDPR). Om Meta kommer ta till sig av kritiken återstår att se. Relaterat innehåll Krönika Ibland är AI:n bara en vanlig snubbe AI har ett enormt beroende av människor för att fungera, men det innebär inte att det sitter en liten gubbe dold i den magiska maskinen. Undantag finns dock, skriver CS chefredaktör Marcus Jerräng i en krönika. Av Marcus Jerräng 19 april, 2024 4 min Artificiell intelligens Nyhet Llama 3 är Metas mest kraftfulla AI-modell hittills Den nya språkmodellen har tränats upp på enorma mängder data. Av Computer Sweden 19 april, 2024 1 min Generativ AI Nyhet Google stuvar om för att integrera AI på bred front Nu slås divisionerna för hård- och mjukvara samman. Av Mikael Markander 19 april, 2024 1 min Bransch Nyhet Whatsapp och Threads plockas bort från App Store i Kina Telegram och Signal lyser också med sin frånvaro. Av Computer Sweden 19 april, 2024 1 min Reglering Mobilitet