Computer Sweden
av Computer Sweden

EPDB riktar skarp kritik mot Metas användaravgifter

Nyhet
18 april, 20241 min
Reglering

Europeiska dataskyddsstyrelsen vill se ett tredje alternativ till ”samtycke eller betala”.

Meta
Foto: Skorzewiak / Shutterstock

Sedan november har europeiska användare tvingats acceptera Metas datainsamling för att få tillgång till gratisversionerna av Facebook och Instagram, alternativt plocka fram plånboken och betala för reklamfria varianter.

Senaste nytt är att Europeiska dataskyddsstyrelsen (EDPB) riktar skarp kritik mot modellen som kallas för ”samtycke eller betala”.

– Onlineplattformar bör ge användarna ett verkligt val när de använder modeller för samtycke eller betalning. De modeller vi har idag kräver vanligtvis att individer antingen ger bort alla sina uppgifter eller betalar. Som ett resultat av detta samtycker de flesta användare till behandlingen för att använda en tjänst, och de förstår inte de fulla konsekvenserna av sina val, säger EDPB:s ordförande Anu Talus i ett yttrande.

Enligt EPDB borde Meta erbjuda ett tredje alternativ där reklamen inte baseras på beteende eller insamling av personuppgifter, detta då den nuvarande modellen anses bryta mot dataskyddsförordningen (GDPR).

Om Meta kommer ta till sig av kritiken återstår att se.