Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2024-04-28 12:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/manga-arbetsgivare-tillater-privat-mejlande/

EKONOMI

Många arbetsgivare tillåter privat mejlande

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kan man få sparken för att man använder jobbmejlen privat? Många har funderat över frågan sedan det visat sig att förlossningsläkaren Karin Pettersson på Karolinska universitetssjukhuset blivit avskedad med motiveringen att hon ”använt regionens mejl för att bedriva sidoverksamhet”.

DN kontaktade några större företag och organisationer för att höra vad de har för policy när det gäller personalens användning av mejl privat.

– Vi blir allt mer digitala och har med oss jobbdatorerna och jobbmobilen överallt. Många har ingen egen mobil. Så en uppmaning till arbetsgivarna är att vara tydliga med vad som gäller. Det är bra med en policy, säger Daniel Falk, chefsjurist på fackförbundet Ledarna.

Han uttalar sig generellt och inte om Karin Pettersson. Daniel Falk vill jämföra mobil och dator med andra redskap, som en borr till exempel.

– Det är arbetsgivarens redskap och arbetsgivaren är den som bestämmer över hur jag får använda den. Arbetar jag på en byggfirma och det finns en borrmaskin som jag vill låna, då frågar jag om jag får göra det.

Samtliga företag och organisationer som DN har pratat med tillåter att personalen skickar privata mejl. Daniel Falk på Ledarna igen:

– I praktiken använder folk sina mejl privat till viss del. Om arbetsgivaren inte säger att man inte får använda mejlen privat så har man egentligen godtagit det.

Däremot finns det vissa saker som arbetsgivaren kan hävda att den anställde borde ha förstått inte är okej.

– Det är en sak att mejla ”ska vi käka lunch i dag” och en annan att ladda ner roliga filmer privat. Att det finns mycket virus i filmer och länkar tror jag att de flesta känner till, säger han och ger ytterligare ett exempel på dåligt omdöme:

– Om min mamma exempelvis blir uppsagd på ett sätt som hon tycker är felaktigt och jag mejlar hennes arbetsgivare, presenterar mig som hennes son och använder min mejlsignatur där det står att jag är chefsjurist på Ledarna.

Kan man bli avskedad eller uppsagd om man mejlar privat?

– Det vanligaste är att man uppmärksammar den anställde på det. ”Jag har noterat att du mejlar privat”. Har man en policy så frågar man i stället ”varför följer du inte policyn?”. Men tar man emot filer eller klickar på privata länkar så blir det en fråga om oaktsamhet. Ska man avskedas så ska det vara ett väldigt brott mot sitt anställningsavtal. Ska man bli uppsagd av personliga skäl så måste man bli varnad innan man blir uppsagd.

Läs mer: Barnmorskor och läkare på Karolinska kräver chefs avgång

Har ni förbud mot att mejla privat?

Så här svarar andra företag och organisationer:

Stockholm stad:

”Det finns inget uttryckligt förbud mot att använda sina jobbmejl privat, men självklart måste man använda sitt omdöme och inte till exempel använda sin position/befattning och/eller sin signatur i privata sammanhang.

Sveriges ingenjörer:

”Inte som jag känner till – i vart fall inte som enda orsak för att avsluta anställningen” svarar Magnus Bäckström, enhetschef juridik

Postnord:

”Vi har inga riktlinjer som säger nej till att mejla privat utan värnar ett gott omdöme.”

Scania:

”Våra riktlinjer anger att privat användning av Scanias e-mail är tillåtet i en begränsad omfattning så länge det inte påverkar arbetet.”

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt

Bild 1 av 1
Foto: Fredrik Sandberg/TT