ELBILAR
Elbilen klarade 100-milatur i verkliga förhållanden
En Nio ET7 framför tillverkarens huvudkontor i Shanghai
Nio
En riktig långresa och ett nytt drömmål uppnått. Nio har visat att deras ET7 med det nya 150 kWh-batteriet klarar över 100 mils räckvidd vid verklig körning.
Elbislräckvidd har länge varit ett orosmoment för många. Kommer jag klara hela resan, hur långt kommer man egentligen – och varför skiljer sig siffran i reklamen från den i verkligheten?
De med lång räckvidd har haft 70 mil på pappret, men i verkligheten hamnat en bit från detta.
Lagom till sin ”premiär” på Pekings bilmässa nästa vecka slår Nio till med en nyhet. Detta då deras elbil ET7, med det nya 150 kWh-batteripacket, ska ha spräckt 100-milagränsen under verkliga förhållanden.
Den Shanghaibaserade tillverkaren skickade ut tre bilar på vägarna och i samtliga fall klarade man sitt uppnådda mål.
Den första bilen körde från huvudkontoret i Shanghai till Xiamen. Resan blev hela 1 046 km lång och den genomsnittliga förbrukningen landade på 1,33 kWh/mil.
Bil två körde sträckan Peking till Hefei och denna lyckades något bättre. 1,3 kWh/mil stannade förbrukningen på vilket innebar en totalsträcka på 1 062 km.
Bäst gick det för bil tre som på sträckan Kunming till Zhanjiang klarade sig på 1,27 kWh/mil vilket innebar 1 070 km innan energin var slut.
Nio tillverkar ”semi-solid state”-batterier
Förvisso har Nio sedan tidigare sagt att man lyckats med resor som detta. Men i det här fallet har de delat med sig av mer data. I samtliga fall tog resorna runt 13 timmar, snitthastigheten var i häraden av 80 km/h och temperatur låg på mellan 15 och 30 grader.
Nio har påbörjat produktionen av sitt 150 kWh-batteri som är av så kallade ”Semi-solid state”. Prestanda i detta anges till 360 Wh/kg på cellnivå och 260 Wh/kg på packnivå. Vikten är även intressant att notera då hela packet väger 676 kg, alltså bara 20 kg mer än det vanliga 100 kWh-batteri Nio haft hittills.
150 kWh-alternativet kommer enbart erbjudas i tillverkarens tjänst där man abonnerar på batteriet.
Nios data från de tre olika resorna
|
Kunming-Zhanjiang
|
Peking-Heifei
|
Shanghai-Xiamen
|
Reslängd | 1 070 km | 1 062 km | 1 046 km |
Förbrukning per mil | 1,27 kWh | 1,3 kWh | 1,33 kWh |
Körning med Nomi Pilot+ | 757 km | 429 km | 394 km |
Körandel med Nomi Pilot+ | 70,7 procent | 40,3 procent | 37,6 procent |
Körtid | 12,8 timmar | 13,2 timmar | 13,1 timmar |
Snittfart | 83,7 km/h | 80,5 km/h | 79,9 km/h |
Toppfart | 118 km/h | 110 km/h | 120 km/h |
Temperatur | 17,5-37 C | 15,5-30 C | 18,5-29,5 C |
Lastvikt | 200 kg | 200 kg | 200 kg |
Nivåskillnad | - 1 875 meter | -34 meter | 3 meter |
Fakta: Nio