”Vi har Moder Jord som intressent i investeringar”

Karin Bodin, vd för Polarbrödsgruppen.
Karin Bodin, vd för Polarbrödsgruppen. Foto: Ari Luostarinen

Polarbrödsgruppen nomineras för andra året i rad i SvD Affärsbragd. Efter stora utmaningar börjar försäljningen ta ordentlig fart. Den norrländska familjekoncernen startar dessutom ett venture capital-bolag som investerar 150 miljoner kronor i framtidens mat.

Polarbrödsgruppen är mest känd för de välbekanta styckbröden. Andra verksamheter inom den norrländska familjekoncernen är bland annat fastigheter och elproduktion, som tillsammans med bageriet ger en total omsättning på över en miljard kronor.

Sedan några månader finns ett ben till: Polar Ventures, ett venture capital-bolag som ska investera 150 miljoner kronor i framtidens matsystem. 

I höstas gjordes den första investeringen, då Polar Ventures köpte 49 procent av Råvara, en restaurangkedja som säljer hälsosam snabbmat i Luleå, Boden, Piteå, och Skellefteå.

– Ett väldigt spännande koncept. De har bodar, små träbyggnader, som står på parkeringsplatser. Så när du har storhandlat, i stället för att gå på korvmojen, så kan du köpa hem sushi eller pokébowl eller sallad, säger Karin Bodin, vd för Polarbrödsgruppen och en del av den femte generationen i bagarfamiljen.

Investeringen i Råvara är en del av strategin att gå in som delägare i bolag och utvecklingsprojekt inom områden som cirkuläritet, hälsosam mat och nya proteinkällor.

– Vi har satt upp Moder Jord som en intressent, så vi måste vara ganska hårda mot oss själva när vi väljer våra investeringar. Är det här ett steg i rätt riktning? Det måste vara någonting som vi verkligen kan ta på, nära tallriken, inte bara ord utan konkret förändring, säger Karin Bodin.

SvD Affärsbragd 2024 – rösta här | SvDsvd.se
Karin Bodin på Polarbröd är nominerad för SvD Affärsbragd 2023. Fr v Henrik Trahn, Katarina Grankvist, Daniel Wikström och Karin Bodin lägger pussel på koncernkontoret.  Foto: Ari Luostarinen

Polar Ventures är också ett sätt att diversifiera familjekoncernen och vara med att utveckla nya växande bolag.

Karin Bodin ser inget motsatsförhållande mellan den kommersiell aspekten och den för henne och gruppen så centrala hållbarhetstanken. Snarare tvärtom. Det är inom framtidens hållbara mat som tillväxten finns.

– Jag känner ett ansvar som generationsbärare. Gruppen ska vara stabil och välmående även när jag lämnar vidare om kanske 15 år eller när det blir. Då är det viktigt att vi har fler ben att stå på.

Framtidsreceptet är ett annat initiativ på temat framtidens mat från Polarbrödsgruppen. Till skillnad mot Polar Ventures handlar det inte om att investera i redan verksamma och gärna lönsamma bolag, utan om att samla nya idéer för en hållbar livsmedelsindustri.

En första workshop hölls i Umeå nu i mars, där fem idéer valdes ut och nu ska vidareutvecklas i samarbete med MTF Labs.

– Det är som en helt ny värld för mig, det känns otroligt inspirerande med människor som har annan bakgrund. Det var en veterinär, en designer, en filmskapare folk från olika håll och kanter.

Ett annat projekt är Charm, ”Centrum för hållbar, attraktiv, resilient mat och dryck”, med syftet att göra Älvsbyn till ett kunskapsnav för framtidens hållbara mat, fast med mer lokal touch.

– Jag är som ett kalv på grönbete i det här. Det är så otroligt roligt att tänka synergier och samarbeten. Vi ska nu göra en startworkshop. Vi har fått fatt i en projektledare som är jätteduktig och kommer att jobba med det här under tre års tid och sätta Älvsbyn på kartan.

SvD Affärsbragd 2024 – rösta här | SvDsvd.se
Karin Bodin. Foto: Ari Luostarinen

När storbranden totalförstörde Polarbröds bageri i Älvsbyn den 24 augusti 2020 var det bara en dag före invigningen av en ny produktionslina. Att det skulle gräddas bröd i en ny byggnad bara något år senare hade få vågat hoppas, men så blev det.

Som ansvarig för den koncern som grundades för mer än 50 år sedan och en del av en familj som drivit bageri på orten i 100 år har Karin Bodin lett återuppbyggnadsarbetet.

Hon har samtidigt behövt hantera en kraftigt försämrad konjunktur och galopperande matpriser, vilket i sig har varit påfrestning för de många bolag i livsmedelsbranschen.

– Det är lite utmanande, men jag känner mig väldigt trygg i att vi klarar det här. Det är många som vill att vi ska lyckas. Både inne i företaget och runt omkring, säger Karin Bodin. 

Fjolåret var tufft för bageriverksamheten. Siffrorna ser vid en första anblick bra ut, men är delvis ett resultat av försäkringsersättningen för branden slutreglerades under året.

– Vi har ett hus för en ny bagerilinje färdigbyggt, men vi kommer inte att aktivera det i år. Vi räknar med att göra det inom några år. Där har varit ett smärtsamt beslut för min egen del, jag har från dag ett efter branden varit otroligt dedikerad till vår återkomst. Men det är dumdristigt att dundra på när inte försäljningen är tillbaka än.

Början på det här året har sett bättre ut med ökande försäljning i både Sverige och Norge, de två största marknaderna. Nu är fokus på att få igång exporten till Frankrike igen, den tredje största marknaden för Polarbröd. Även Frankrike lider dock av tuff konjunktur.

– Vi drar öronen åt oss när det blir osäkra tider och det är ett sunt beteende. Det är bara lite synd att det är ett flockbeteende. Men vi har stor förhoppning på att komma tillbaka i Frankrike och vi tittar även på andra exportmarknader för att få igång större affärer ute i Europa.

Anders Nilsson jobbar på bageriet. Foto: Ari Loustarinen
SvD Affärsbragd 2024 – rösta här | SvDsvd.se