FORDON

Fraktjätte vill förnya order hos återuppståndet Volta

Svensk-brittiska Volta Trucks har prövkört sin helt eldrivna lastbil Volta Zero i Paris.

Voltas största order innan konkursen kom från DB Schenker. Fraktbolaget säger sig nu vara suget på att förnya ordern.

Publicerad Uppdaterad

Det kommer allt fler livstecken från det en gång delvis svenska Volta Trucks, som gick i konkurs i höstas. Den brittiska delen av bolaget köptes upp av långivaren Luxor Capital och siktar nu på comback – efter att ha genomgått ett rejält stålbad sett till bland annat personalstyrka.

Voltas största order innan konkursen kom från fraktjätten DB Schenker och uppgick till 1 500 ellastbilar av modellen Volta Zero (som finns i 16- och 18-tonsutförande). Ordern gjordes i april 2021.

Nu meddelar DB Schenker att bolaget vill förnya sin order, rapporterar den brittiska nättidningen The Loadster, inriktad mot logistik.

– Volta har varit en del av DB Schenkers innovations- och utvecklingsresa sedan 2021. 2023 genomförde vi pilottester runtom i Europa. Resultatet var mycket lovande och vi ser fortsatt lastbilskonceptet som en potentiell ”game-changer” för sista kilometern-transporter, säger en talesperson enligt The Loadster, och fortsätter.

– DB Schenker befinner sig i omfattande dialog med Volta och Luxor för att återuppta förserietesterna och få i gång de första fordonen så fort som möjligt.