Viktor Eriksson
av Viktor Eriksson

Det här är varumärkena som nätfiskarna helst imiterar just nu

Nyhet
19 april, 20242 min
Säkerhet

Microsoft dominerade när nätfiskarna försökte lura sina offer.

Phishing
Foto: Shutterstock

Säkerhetsföretaget Check Point har nu sammanställt en lista över de varumärken som nätfiskare helst imiterade under första kvartalet 2024 när de försökte lura sina offer.

Listan toppas den här gången av Microsoft som förekommer i hela 38 procent av samtliga nätfiskeförsök. Detta kan jämföras med andraplatsen Google som ligger på 11 procent och tredjeplatsen Linkedin (som ägs av Microsoft) som också ligger på 11 procent.

Nytt på listan är annars onlinemarknadsplatsen för kort- och långtidsboende, Airbnb, som hamnat på tiondeplats med en procent. Check Point spårar detta till ett ökat resande under påsken och ett ökat intresse för att planera kommande semestrar.

På det stora hela dominerar annars tekniksektorn listan, följt av sociala nätverk och banksektorn.

Topp 10-listan för varumärken som utnyttjas inom nätfiske under första kvartalet 2024:

  1. Microsoft (38 procent)
  2. Google (11 procent)
  3. LinkedIn (11 procent)
  4. Apple (5 procent)
  5. DHL (5 procent)
  6. Amazon (3 procent)
  7. Facebook (2 procent)
  8. Roblox (2 procent)
  9. Wells Fargo (2 procent)
  10. Airbnb (1 procent)