Microsoft dominerade när nätfiskarna försökte lura sina offer. Foto: Shutterstock Säkerhetsföretaget Check Point har nu sammanställt en lista över de varumärken som nätfiskare helst imiterade under första kvartalet 2024 när de försökte lura sina offer. Listan toppas den här gången av Microsoft som förekommer i hela 38 procent av samtliga nätfiskeförsök. Detta kan jämföras med andraplatsen Google som ligger på 11 procent och tredjeplatsen Linkedin (som ägs av Microsoft) som också ligger på 11 procent. Nytt på listan är annars onlinemarknadsplatsen för kort- och långtidsboende, Airbnb, som hamnat på tiondeplats med en procent. Check Point spårar detta till ett ökat resande under påsken och ett ökat intresse för att planera kommande semestrar. På det stora hela dominerar annars tekniksektorn listan, följt av sociala nätverk och banksektorn. Topp 10-listan för varumärken som utnyttjas inom nätfiske under första kvartalet 2024: Microsoft (38 procent) Google (11 procent) LinkedIn (11 procent) Apple (5 procent) DHL (5 procent) Amazon (3 procent) Facebook (2 procent) Roblox (2 procent) Wells Fargo (2 procent) Airbnb (1 procent) Relaterat innehåll Krönika Ibland är AI:n bara en vanlig snubbe AI har ett enormt beroende av människor för att fungera, men det innebär inte att det sitter en liten gubbe dold i den magiska maskinen. Undantag finns dock, skriver CS chefredaktör Marcus Jerräng i en krönika. Av Marcus Jerräng 19 april, 2024 4 min Artificiell intelligens Nyhet Llama 3 är Metas mest kraftfulla AI-modell hittills Den nya språkmodellen har tränats upp på enorma mängder data. Av Computer Sweden 19 april, 2024 1 min Generativ AI Nyhet Google stuvar om för att integrera AI på bred front Nu slås divisionerna för hård- och mjukvara samman. Av Mikael Markander 19 april, 2024 1 min Bransch Nyhet Whatsapp och Threads plockas bort från App Store i Kina Telegram och Signal lyser också med sin frånvaro. Av Computer Sweden 19 april, 2024 1 min Reglering Mobilitet