Amazon spionerar på alla sina konkurrenter – via hemligt bolag

"Fejkbolaget" säljer för över 10 miljoner kronor per år.

Vi minns alla Amazons Project Dancing Queen som helt enkelt var den svenska satsningen som lanserades i slutet av 2020. E-handelsjätten har dock förstås många fler hemliga projekt och ett av dessa är tydligen Project Curiosity, som nu uppdagats av Wall Street Journal.

Som namnet antyder handlar det om att Amazon varit lite nyfikna. Vem har de varit nyfikna på undrar du kanske? Sina konkurrenter förstås.

Annons

Inom Project Curiosity har Amazon drivit ett företag kallat Big River, vilket i efterhand är något avslöjande. För att lära sig mer om sina konkurrenter har Big River helt enkelt sålt produkter via konkurrenternas plattformar och ingått avtal med olika tjänster. Några företag som nämns har använts är Ebay och Walmart och frakttjänster som Fedex och UPS.

Projektet beskrivs som topphemligt och de anställda på Big River ska ha minimerat sin elektroniska kommunikation och även varit mycket sparsmakade i diskussioner med andra anställda inom Amazon-koncernen. Bolaget använde förstås egna e-postadresser och hade en policy för hur de skulle svara om någon frågade om de var ägda av Amazon.

Olaglig användning av datan?

Så vad gjorde Big River rent konkret? Enligt rapporten ingick de avtal med olika aktörer och förmedlade då priserna till Amazon. Till exempel e-handelsplattformar och fraktjtänster. Detta så att Amazon kunde använda informationen som underlag i sin egen strategi. De försökte även luska ut hur konkurrenterna jobbade kring till exempel logistiken.

Att stora megaföretag har olika former av “underrättelsetjänster” verkar inte vara helt ovanligt men Big River gick ganska långt i sitt “fejkupplägg”. Bland annat tog bolaget fram egna produkter och varumärken som sedan såldes på olika plattformar. De hade även lager i fem länder världen över.

Big River ska ha varit aktivt i nära 10 år och säljer för runt en miljon dollar per år, enligt Wall Street Journal. Kritik riktas nu mot Amazon kring hur de eventuellt använt den insamlade datan från Big River när det kommer till fall där de anklagas för konkurrenshämmande beteende.

Benchmarking är en vanlig praxis i näringslivet. Amazon har, liksom många andra återförsäljare, benchmarking- och kundupplevelseteam som gör efterforskningar kring kundernas upplevelser, inklusive våra säljande partners, för att förbättra deras upplevelser av att arbeta med oss, säger en talesperson för Amazon till Business Insider.

Annons