Gå direkt till sidans innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Tiktok

Caia plockar ner reklam efter kritik: ”Girl dinner”

Sminkföretaget Caia cosmetics marknadsförde en ny läpprodukt med en film på Tiktok.

Nu har den plockats ner – efter att ha anklagats för att främja ätstörningsproblematik. 

”Tar man videon ur plattformen och ur sin kontext, så ser vi att videon skulle kunna missförstås”, skriver Camilla Bastin, marknadschef på Caia cosmetics, till Resumé.

Se de senaste nöjesklippen från Expressen.
Bianca Ingrosso grundade sminkföretaget Caia 2018.
Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL
Foto: Instagram
Foto: Instagram

Det var i förra veckan som Bianca Ingrossos skönhetsföretag Caia Cosmetics inledde ett samarbete tillsammans med godisvarumärket Mentos. 

Marknadsföringen skedde bland annat på sociala medier-plattformar där man visade upp fyra nya sorters läpprodukter.

På Tiktok krokade man i en trend som är populär på plattformen: ”Girl dinner”. Det kan beskrivas som smårätter eller plockmat i en udda kombination som visas upp.  

I den aktuella Tiktok-filmen hörs en röst säga: ”This is my meal – I call this girl dinner”. 

”Bloggbevakning” kritiserade

Camilla Gervide, som driver bloggen ”Bloggbevakning”, uppmärksammade Tiktok-filmen först på sin Instagram. I en intervju med Resumé kritiserar hon Caia och säger att inlägget är tondövt då företaget frontas av just Bianca Ingrosso, som tidigare har varit öppen med att hon lider av bulimi.

– Det är förmodligen någon som fått i uppgift att publicera roligt innehåll kring den här lanseringen – och så tänker man inte längre än att man har snappat upp att ”girl dinner” är en trend på Tiktok, säger Camilla Gervide till tidningen.

Caia Cosmetics har efter kritiken valt att plocka ner filmen.

I ett mejl till Resumé ger sminkföretaget sin förklaring till varför man la upp klippet. 

”Girl Dinner är en trend på Tiktok som gått över till att referera till andra saker än mat, och nu i stället till allmänna saker som man gillar. I kontexten av detta gjordes videon på TikTok, som en del av den TikTok-humor som plattformen är känd för”, skriver Caia Cosmetics marknadschef Camilla Bastin till tidningen.

”På plattformen har vi inte sett att videon har missförståtts. Tar man videon ur plattformen och ur sin kontext, så ser vi att videon skulle kunna missförstås. Vi har därför tagit bort videon i fråga”.

Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.