Skatteverkets kritik mot influencers: ”Är ett problem”

Vet inte om att de ska betala för pressutskick, resor och skönhetsbehandlingar

Publicerad 2024-04-21

Influencers måste bli bättre på att betala sin skatt korrekt.

Det anser Skatteverket som nu riktar kritik mot branschen.

– Det är inte så att ”jag är influencer därför gäller inte de där tråkiga, jobbiga reglerna mig”. Så fungerar inte livet, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist på Skatteverket.

Nyligen skickade Skatteverket ut ett pressmeddelande där de skriver att influencers, youtubers och gamers måste skatta på rätt sätt.

”Den som haft samarbeten med företag på internet eller i sociala medier kan behöva redovisa och betala skatt för inkomsterna. Det gäller oavsett om ersättningen har varit i form av produkter, tjänster eller pengar”, skriver de.

Det innebär att exempelvis pressutskick, resor och skönhetsbehandlingar som influencers får av företag ska räknas som en inkomst och alltså beskattas.

Skatteverket. Arkivbild.

Kan bero på ung ålder

Regeln är inte ny.

2019 gjorde Skatteverket en riktad insats mot just influencers för att fånga upp de som inte följde regelverket.

– Det finns inga särskilda regler för influencers. Är de stora influenser får man se dem som vilken näringsidkare som helst. Det är inte så att ”jag är influenser därför gäller inte de där tråkiga, jobbiga reglerna mig”. Så fungerar inte livet, säger Pia Blank Thörnroos, skattejurist på Skatteverket.

Pia Blank Thörnroos.

Men det är svårt för dem att få influencers att betala skatt som de ska, något Pia Blank Thörnroos tror kan bero på att många tillhör en yngre generation.

– Unga människor är vana vid att allting står i deklarationen, de känner sig trygga med att allt är rätt och de ska bara skriva under den. Det är ett problem. Har man inte gjort något annat än att gå till ett jobb och få en inkomst i form av pengar, då är det ju bara att skriva under. Men har du haft andra inkomstformer då måste du börja tänka på vad du ska redovisa.

Sociala medier. Arvikbild.

Ska betala skatt för pressutskick och bud

De allra flesta influencers får ta emot pressutskick. Få skattar för det, och få blir upptaxerade. Det innebär att de flesta influencers inte betalar skatt för de pressutskick de får.

För Skatteverket är det en svårjobbad bransch. De kan inte ha stenkoll på vad alla influencers får ta emot från olika företag.

– Hela skattesystemet bygger på att man är lojal mot de regler som finns helt enkelt, säger Pia Blank Thörnroos.

Förutom den riktade kontrollen 2019 så gör de även stickprover ibland.

– Vi upptaxerar influencers ibland. Vi omvärldsbevakar den här branschen precis som alla andra. Sedan får vi in väldigt mycket tips från allmänheten också.

Influencer. Arkivbild.

Företagens ansvar

Pia Blank Thörnroos riktar också en känga mot företagen som skickar produkter till influencers.

– Om du har ett stort företag som skickar dyra produkter till en ung person och vill att den här personen skriver om det, då tycker jag att det här stora internationella företaget borde informera de här personerna om att de ska tänka på att det kan vara skatteplikt på varorna.

Vem har störst ansvar då för att det blir korrekt, företaget eller personen som får produkterna?

– Det är alltid personen som får det som är ansvarig för sin egen redovisning. Men ett moraliskt ansvar kan jag tycka att stora företag som har de ekonomiska musklerna har.

Följ ämnen i artikeln