Gå direkt till sidans innehåll
Ellos

Influencern förlorar mot Ellos – tvingas byta namn

Influencern Tova Elneskog förlorar mot e-handelsjätten Ellos.

Nu måste hon byta namn på sitt klädföretag, enligt ett beslut av Patent- och registreringsverket förra veckan.

Hemsidan tvingas nu byta namn.
Foto: Toelle/Skärmdump.

Enligt uppgifter hos Bolagsverket grundade influencern Tova Elneskog, 29, sitt varumärke Toélle i januari 2022 med ambitionen att dra i gång ett e-handelsföretag.

Över två år senare har verksamheten inte rullats i gång på riktigt – och företaget kommer tvingas byta namn för att fortsätta verksamheten.

Bakgrunden är en tvist mellan Elneskogs Toélle och Ellos undervarumärke Joelle.

E-handelsjätten menar att namnen är för lika och kan misstas, och förra veckan avgjordes tvisten av Patent- och registreringsverket: ”Patent- och registreringsverket (PRV) häver registreringen av varumärket”, skriver de i sitt beslut.

”Risk för förväxling”

Toélle å sin sida argumenterar för att det som företaget säljer är produkter designade av ”Tova Elneskog och riktar sig till de som följer henne/oss på sociala medier. Märket är skapat efter Tovas initialer för att knyta an till hennes namn.”

Man argumenterar vidare att Toelle kan betyda ”till henne” på franska.

Patent- och registreringsverket köper dock inte förklaringen.

”Det finns både visuella och fonetiska likheter mellan de två märkena, vidare ger inte märkena någon klar och tydlig begreppsmässig association till något som distanserar dessa två ifrån varandra.”

Därefter slår myndigheten fast att det finns en koppling mellan de olika märkena.

”Dessutom avser de två identiska varor varpå risk för förväxling kan konstateras.”

https://www.instagram.com/p/C27ZnKQNajO/?img_index=1?hidecaption=true

00:00 / 00:00

Ljudklippet gick inte att spela upp

Försök igen senare