Gå direkt till sidans innehåll
Viaplay
Mattias Bergqvist

Nu tvingas streamingföretagen bekänna färg

Hårdare tag för att stoppa lösenordsdelning är bara början. 

Fler och fler streamingföretag tvingas bekänna färg. 

Det kommer inte gynna dig som tittare. 

Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Kerstin Linden i Netflix ”Ronja Rövardotter”.
Foto: Audrius Solominas / Netflix
Foto: OLLE SPORRONG
Foto: Johan Löf/TT / TT NYHETSBYRÅN

I Viaplay groups kvartalsrapport för januari-mars 2024 skriver koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann bland annat: 

”Vi estimerar att ungefär en tredjedel av premiumabonnenterna har delat sina kontouppgifter för deras Viaplay abonnemang. Detta är inte hållbart.”

Vidare går att läsa att Viaplay group ”redan genomfört åtgärder på vissa marknader för att begränsa antalet samtidiga strömmar för direktsändningar, vilket har varit framgångsrikt”. Jørgen Madsen Lindemann lovar även ”mer omfattande initiativ under sommaren, med syfte att få fler att betala för det innehåll man ser.”

21 maj lanseras Max i Sverige. Streamingtjänsten sammanför serier, filmer och program från Discovery Plus och HBO Max samt Eurosports premiumabonnemangstjänst. I mars var  J.B. Perrette – han är den luddiga titeln president and chief executive global streaming and games på Warner Bros. Discovery – tydlig med att företaget under årets senare delar och även 2025 har planer för hur de ska minska antalet användare som delar lösenord. 

Varken Viaplay group eller Warner Bros. Discovery är i närheten av Netflix globala räckvidd. Som marknadsledare var Netflix först ut med att försöka stoppa lösenordsdelning. I början av 2023 sade företaget att man räknar med att 100 miljoner hushåll tar del av tjänstens innehåll utan att betala. 

Netflix har 270 miljoner betalande abonnenter

När Netflix presenterade rapporten för första kvartalet 2024 konstaterades att det är 270 miljoner abonnenter som betalar för tjänsten. En ökning med cirka 38 miljoner hushåll jämför med samma period 2023. En orsak till ökningen ska vara Netflix hårdare tag vad gäller lösenordsdelning. 

I genomsnitt, skriver Netflix i kvartalsrapporten, räknar företaget med att hushåll är två personer. Hypotetiskt kan en halv miljard tittare se ett avsnitt eller en film när den har premiär på Netflix. Sådana siffror är svåra att ta in. I tv-historien har något liknande aldrig varit möjligt dag efter dag, vecka efter vecka. 

Ändå, hävdar Netflix, är det inte lika intressant att skryta om antalet betalande abonnenter. 

Sofia Vegara i ”Griselda”, en av Netflix mest sedda serier under första kvartalet 2024.
Foto: Netflix

Så här: För några år sedan var Netflix prissättning nära nog densamma globalt. Nu ser den annorlunda ut, och förväntas förändras än mer. I takt med att streamingtjänsterna introducerat reklam som en faktor, kan en abonnent som betalar 79 kronor i månaden vara med värd än en som betalar 129 kronor för att slippa reklam. Viktigare än antalet abonnenter är genomsnittlig intäkt per användare. 

Detta gör att Netflix kan komma att experimentera med prissättningen så att den ser annorlunda ut land för land. Samtidigt och sedan länge vill Netflix mer än gärna göra en grej av det företaget kallar engagemang; hur länge och hur ofta som en abonnent använder tjänsten. 

I Viaplay groups kvartalsrapport blir det tydligt att företaget ser sporträttigheter som den mest drivande faktorn för att vända företagets ekonomiska kris till något... ja, annat.  

Viaplay ska lansera nytt streamingabonnemang med reklam

Jørgen Madsen Lindemann skriver att de ”justeringar” – hans ord, läs det som höjningar – som gjorts vad gäller abonnentkostnader för att ”säkerställa fortsatta investeringar i innehållserbjudande” har resultatet i ”tillfälligt ökat churn”. 

Viaplay group ska även introducera ett nytt streamingabonnemang med reklam för att ”erbjuda våra abonnenter flexibla lösningar och för att ytterligare tjäna på vårt innehåll.” Förväntningen är att ”försäljningen inom Viaplay streamingabonnemang återgår till tillväxt när vi ser full effekt av införda prisökningar och lanseringen av det nya produktutbudet”. 

Streamingföretagen vill gärna marknadsföra sig själva som historieberättare. I grund och botten är de techbolag. När möjligheten att öka antalet betalande abonnenter slår i taket, kommer det att bli allt tydligare och därmed påverka tittarna.  

Räkna med ytterligare förändringar runt hörnet. Det är ju lätt att glömma hur ung streamingmarknaden fortfarande är.