Regionen förbjöd SD-kampanj – ändrar sig efter frågor från media

Publicerad 2024-04-29 06.07

SD:s kampanj i tunnelbanan inför valet 2022.

Sverigedemokraterna vill återigen köra en stor valkampanj i Stockholms tunnelbana.

Men trots att nya annonseringsregler börjar gälla först 2026 fick partiet nej. När Aftonbladet ställer frågor ändrar sig plötsligt regionen.

– Det har varit otydligheter, säger Claes Keisu, presskommunikatör på regionen.

Den kanske mest kända PR-kampanjen i 2022 års valrörelse var Sverigedemokraternas omfattande reklam i Stockholms tunnelbana.

Partiet köpte annonser som täckte hela tunnelbanevagnar med Sverigedemokraternas logotyp.

Och när partiets riksdagsledamot Tobias Andersson la upp ett inlägg på X, tidigare Twitter, med texten ”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul!”, fick tilltaget rejält med spinn.

Inte minst på grund av att kritiken mot kampanjen var omfattande.

Tobias Anderssons tweet.

Nya regler från politiska majoriteten

När SD nu planerat att köra samma annonskampanj i tunnelbanan igen inför EU-parlamentsvalet i juni, fick partiet nej från leverantören Clear Channel.

Bolaget hänvisar till nya politiska beslut som fattats i region Stockholms trafiknämnd i januari.

Då kom S, MP, V och C överens om att förbjuda reklam för nätkasinon, fossila bränslen och fossilt drivna produkter i kollektivtrafiken.

Även politisk reklam ska begränsas och de fyra partierna som röstade igenom förslaget har särskilt fokuserat på helfolierade fordon, alltså precis så som SD utformat sin tidigare reklam i tunnelbanan.

Ändringarna görs, enligt beslutet, av säkerhetsskäl ”då tidigare annonsering skapat farliga situationer”.

2015 revs SD:s reklam på Östermalmstorgs tunnelbanestation ned av demonstranter. Efter valet 2022 anmäldes kampanjen till justitiekanslern, som kom fram till att den inte bröt mot tryckfriheten.

”Har rett ut det här”

Trots att de nya reglerna ska börja gälla först valåret 2026, meddelade Clear Channel att SD inte får köra sin EU-valskampanj i tunnelbanan och på en av kollektivtrafikens båtar i Stockholm.

Det framgår av ett mejl från den 10 april mellan bolaget och SD som Aftonbladet tagit del av.

Men när Aftonbladet ställer frågor om beslutet ändrar sig regionens trafikförvaltning.

– De här riktlinjerna justerades nu i förra veckan, den 17 april och Sverigedemokraterna bokade och köpte ytor i december och då fanns inte de här nya riktlinjerna. Därför omfattas deras köp inte av de nya riktlinjerna, säger Claes Keisu, presskommunikatör på trafikförvaltningen.

– De kommer att få ha sin foliering precis som de har bokat.

Hur kan det komma sig att Clear Channel har sagt motsatsen?

– Det kan jag inte svara på, men det har varit otydligheter och man har tolkat det här på olika sätt. Alla parter, Clear Channel som säljer reklamen, vi och Sverigedemokraterna har rett ut det här.

SD:s ledamot i trafiknämnden, Samuel Stephan, säger att partiets inställning är att reklamen i kollektivtrafiken inte ska begränsas av politiker i och med att det kan påverka regionens ekonomi.

– Att det nu har löst sig är glädjande, inte minst för region Stockholms ekonomi med miljardunderskott och demokratin.