Försäljningen rusar – efter Haalands bilder

Publicerad 2024-05-03 17.47

Erling Braut Haaland älskar mjölk.

Det har gett effekt hemma i Norge.

– Det tog fart efter detta, säger Sunniva Hole till Stavanger Aftenblad.

Följ ämnen

Han får nog lov att benämnas som världens kändaste mjölkälskare.

För ett år sedan poserade Erling Braut Haaland med stora flaskor mjölk på sina sociala medier och så sent som i onsdags dök 23-åringen upp på Manchester Citys träning med en flaska råmjölk i näven.

Inlägget som publicerades för ett år sedan gav eko hemma i Norge.

Instagram-inlägget har haft en effekt på försäljningen av lokal mjölk i Stavanger-området.

– Det tog fart efter detta, berättar Sunniva Hole, som driver gårdsförsäljningen Hole, till Stavanger Aftenblad.

185 procent

Även Randi Skårland Doka, försäljnings- och marknadschef vid Jerseymejeriet, menar att Erling Haaland har haft effekt på möjlkdrickandet.

– Det är inte negativt för oss att en megakändis marknadsför mjölk och tilltalar ungdomar, säger hon.

Jämfört med ett år tillbaka i tiden har försäljningen av mjölk ökat med 185 procent på Jerseymejeriet.

I maj i fjol sålde mejeriet 350 liter i veckan, nu är det uppe på 1000.

Generellt har emellertid mjölkdrickandet i Norge minskat under de senaste 15 åren.

Erling Haaland anlände till onsdagens träning med en mjölkförpackning