Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sociala medier, speciellt Tiktok, är viktigt om man vill engagera unga väljare, menar Christoffer Danielsson, nytillträdd ordförande för Socialdemokraterna Olofström. Foto: Martin Axelsson Därth/SVT

Tiktok ska locka ungas röster i EU-valet

Publicerad

Med en potential att nå tusentals unga väljare har det blivit oundvikligt för politiska partier att närvara på Tiktok.

Nu pågår kampen om att värva unga röster till EU-valet för fullt.

– Vi tar de frågorna som är aktuella för stunden och gör material på det, säger Christoffer Danielsson, ordförande för Socialdemokraterna i Olofström.

Sedan ett tag tillbaka har det lokala partiet utsett en Tiktok-ansvarig som publicerar allt deras material på plattformen. Ofta musiksatta inlägg som uppmanar till engagemang i vissa frågor eller att delta på olika event.

EU-val 2024

– Jag tror att det är väldigt viktigt, men det beror på hur väl vi lyckas fånga det som är aktuellt i stunden.

”Positivare inställning än vuxna”

Ett inlägg på medieplattformen kan få allt mellan ett par hundra till flera tusen visningar berättar han. Ofta når de användare långt utanför kommunens gränser.

Partiets val att hålla kommentarsfälten öppna kan vara okonventionellt påpekar Christoffer Danielsson och hänvisar till risken för hat och kränkningar på nätet.

Men unga har generellt sätt ett god ton på internet.

– De har en positivare inställning än många som är äldre och visare. Och det tycker jag borgar gott för framtiden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-val 2024

Mer i ämnet