Startupbolaget Noctie surfar på schackvågen efter Netflix världssuccé ”Queen's gambit”.
Företaget grundades för tre år sedan av Samuel Sonning, som har ett förflutet som AI-ingenjör på Google, samt Daniel Öhrlund och Sabina Sonning. På Noctie jobbar även Jesper Hall, topprankad schackspelare med en lång tränarkarriär bakom sig.
Affärsidén bygger på att ge spelare som vill bli bättre en personlig schacktränare i mobilen eller datorn. Hemligheten är att Nocties teknik efterliknar det mänskliga schacktänkandet.
”Vi har utvecklat AI-modeller som tittat på mer än en miljard partier mellan människor för att se mönster hur folk spelar och vilka misstag de gör. Vi kan skapa en motspelare som gör samma sorts misstag så att du får rätt motstånd, men den kan också förstå vad du gör fel och ge vägledning så att du blir bättre”, förklarar Samuel Sonning.
I en första investeringsrunda tar Noctie nu in 2,6 Mkr varav Northern Light Capital IItillsammans med Partnerinvest Norr står för lejonparten. Även Propel Capital, acceleratorn Stings investeringsarm, finns med.
Bland övriga privata investerare märks tidigare EQT Ventures-partnern Andreas Thorstensson som nu driver spelutvecklaren Goals, techprofilen Christer Sturmark, i dag vd på förlaget Fri Tanke, samt kärnreaktorbolaget Blykallas finanschef Mikael Frænkel.
Ytterligare en finansieringsrunda på närmare 2 Mkr ska vara klar efter sommaren.
”Det här känns jättebra och det är skönt att kunna fokusera på produkten, tekniken och öka marknadsföringen. Användarna vi har hittills har nästan snubblat in”, säger Samuel Sonning.
Överlägset största konkurrent är Chess.com med sin gigantiska bas av spelare och tjänster. Men gänget bakom Noctie ser inte bjässen som ett hot:
”De är så klart störst för tävlingsspel, men tävlar man vill man oftast också bli bättre. Vår AI kan något som deras schackdatorer inte kan: simulera mänskligt spel, och ge omedelbar feedback. Därför kan vi ge personlig schackträning på ett helt annat sätt än du får via deras plattform.”
Enligt Samuel Sonning har deras startup redan ”tusentals aktiva användare” och ”ett antal nya kunder varje dag”.
”Vi har användare i USA, en stor del av länderna i Europa i flera länder i Sydamerika samt Kanada och Australien. Men ingen från Kina ännu, däremot Indien där en stor del av världens schackspelare bor. Men de är å andra sidan underrepresenterade bland våra betalande användare – det kanske är en prisfråga”, säger han.
Tjänsten kostar 14 euro per månad. Siktet är inställt på spelare som har schack som hobby och därmed redan lägger mycket tid och pengar på sitt spelande.
”Vi har lagt oss i övre delen av de schacktjänster som finns i dag, men tycker att vi har en premiumprodukt. Jämfört med vad det skulle kosta att ha en människa som tränare är det billigt.”
Målet är att i slutet av 2025 ha 10.000 betalande användare och cirka 1 miljon euro i årliga intäkter, enligt Samuel Sonning. Han vill inte precisera bolagets värdering.
”Det är komplext eftersom nästa runda inte är helt stängd ännu. Vi samtalar med investerare fortfarande, men Northern Light Capital II tillsammans med Partnerinvest Norr är 'lead' även i den.”