Hoppa till innehållet

Clean Industrys dotterbolag ansöker om insolvensförfarande

Solenergi- och vattenreningsbolaget Clean Industry Solutions tyska dotterbolag Industrial Solar ansöker om insolvens. Om det inte skulle vara möjligt att rekonstruera bolaget kommer Rebecca Schwantes, nuvarande vd för bolagets andra dotterbolag SolarSpring, att ta över vd-posten på Clean Industry Solutions.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Clean Industry Solutions (CIS) skriver i ett pressmeddelande på söndagen att bolagets båda dotterbolag, SolarSpring och Industrial Solar, har drivits med negativt eget kapital och hotats av insolvens. SolarSpring har dock kunnat eliminera sitt negativa egna kapital och uppfyllde därmed inte längre insolvenskriterierna.

Styrelsen kunde dock inte motivera att tillföra ytterligare kapital för att få det tyska dotterbolaget Industrial Solar att undvika insolvens.

”Även med ytterligare lån från CISH Holding som gav en möjlighet att fortsätta verksamheten, kunde Industrial Solar GmbH inte befrias från hotet om att bli insolvent igen under de följande månaderna. Att tillföra ytterligare kapital till Industrial Solar GmbH utan någon sannolik möjlighet att förhindra insolvens för dotterbolaget kunde inte motiveras av styrelsen”, skriver bolaget.

Anledningen till det försämrade läget i bolagen uppges vara att kostnaden för solcellsmoduler nått rekordlåga nivåer under de senaste månaderna, vilket inte bara orsakar en osäker situation för europeiska solcellstillverkare, utan också minskar konkurrenskraften för solvärmetekniker och därmed bromsar och minskar orderingången. 

Om insolvensförfarandet i Industrial Solar inte blir framgångsrikt utan slutar i en konkurs, kommer CIS att behöva skriva av tillgången och orsaka en förlust på cirka 15 Mkr.

Om det inte skulle vara möjligt att rekonstruera Industrial Solar inom ramen för insolvensförfarandet kommer Rebecca Schwantes, vd för SolarSpring, att ta över vd-posten för CIS från den nuvarande vd:n, Christian Zahler.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera