Hoppa till huvudinnehållet

Mardrömsstarten för OK Värmlands nya vd: ”Jag tror sista macken är byggd”

Publicerad:
Thomas Andersson är OK Värmlands nya vd. Han har tidigare varit 13 år inom organisationen.
Thomas Andersson är OK Värmlands nya vd. Han har tidigare varit 13 år inom organisationen. Foto: Klara Norström

Thomas Andersson hann vara vd i några veckor. Sedan slog nyheten om att OKQ8 i Hagfors går i konkurs ner som en bomb.

Nu ska han föra verksamheten och dess 30 anläggningar in i framtiden – genom den största omställningen som branschen stått inför.

– Jag tror att den sista bensinmacken är byggd i Sverige, säger han.

Efter 13 år i organisationen tog Mariestadssonen och tidigare redovisningsekonomen Thomas Andersson ett kliv upp som vd i slutet av mars.

Fyra veckor senare kom nyheten att franschiseägda OKQ8-macken i Hagfors går i konkurs.

– Det kom lite som en chock, det måste man ju faktiskt säga. Han hade meddelat att han hade det lite tufft. Sen var det väl betydligt tuffare än vad vi har kunnat se på de ekonomiska rapporterna, säger Thomas Andersson.

En halvtimme efter konkursanmälan var stängningen ett faktum.

Det dröjde inte länge förrän samtal från upprörda, ledsna och besvikna kunder följde.

– Det är många som vill ha igång macken med en gång. Man fick väl inte riktigt den starten som man hade önskat att få, konstaterar Thomas Andersson.

Minusresultat i föreningen

Till råga på det: under fjolåret noterade föreningen ett minusresultat med 1,7 miljoner kronor. Det betyder att föreningens 65 000 medlemmar blir utan återbäring.

Resultatet beror till stor del på de höjda räntekostnaderna som varit under två senaste åren. Inflationen har också spelat in.

– Förut när man tankade, eller tvättade bilen hos oss kanske man tog en korv eller kaffe. Nu gör man inte det för att man vill lägga pengarna på annat.

Det är inte när den sista bensinbilen försvinner som bensinstationera lägger ner. De är ju borta långt, långt innan det.
Thomas Andersson, vd OK Värmland.

Men under 2021, före krig i Europa och allt vad det innebar med inflation och högre drivmedelspriser, gjorde OK Värmland ett rekordresultat.

– Vi gjorde kraftiga åtgärder för att bromsa under pandemin 2020. När det var gjort var vi väldigt rustade för 2021, när det lättade och kom igång, och alla kunder kom tillbaka.

– Det är där vi är nu. Från att ha varit ett av de bästa åren vi gjort, till att två år senare göra minus. Så fort har det rört sig.

OK Värmlands vd Thomas Andersson säger att det gäller att vara med i omställningen i branschen.
OK Värmlands vd Thomas Andersson säger att det gäller att vara med i omställningen i branschen. Foto: Press

Framför allt är det de höjda räntekostnaderna som slagit mot föreningen. De har stigit från två miljoner till fem miljoner kronor. Samtidigt är drivmedelsmarginalerna desamma.

– Försäljningen är ungefär som förut, men kostnaderna har ökat mycket. Även fast jag vet att folk inte tror det, så är marginalerna på bensinstationsverksamhet väldigt, väldigt låga.

Koncernen som helhet, med fastighetsbolaget och dotterbolaget samt laddstolpsföretaget Reload inkluderat, gjorde däremot en vinst på 3,5 miljoner kronor.

– Det är fastighetssidan som bidrar till att vi gör plus. Men vi hoppas väldigt mycket på Reload också. När parkerna kommer igång, och den delen växer tror vi verkligen att det blir ett ben att stå på.

Snabbladdare på alla anläggningar

För när det gäller framtiden har de stora planer på att hänga med i den fossilfria omställningen.

Till 2025 ska samtliga 30 anläggningar i länet ha snabbladdare till elbilar, vilket är ett initiativ från OKQ8 centralt.

När NWT möter Thomas Andersson ska han senare iväg och inviga Karlstads största laddpark på Bergvik, som skett i dotterbolagets Reloads regi.

Till 2025 ska alla OKQ8-mackar ha snabbladdare till elbilar.
Till 2025 ska alla OKQ8-mackar ha snabbladdare till elbilar. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

80 procent av försäljning drivmedel

I dag är 80 procent av OK Värmlands försäljning drivmedel, men branschen genomgår just nu den största omställningen den ställts inför.

Av dagens cirka 5 miljoner registrerade bilar är ungefär 6 procent rena elbilar, varav 12 procent antingen hybrid eller el.

Medan försäljningen av bilar 2023 till 34 procent utgjordes av renodlade elbilar och cirka 80 procent hybridbilar. Det visar statistik från myndigheten Trafikanalys

– Så utvecklingen går ganska fort. Och det otäcka i det, det är inte när den sista bensinbilen försvinner som bensinstationera lägger ner. De är ju borta långt, långt innan det.

– Vi måste fokusera på alla våra områden, butik, service och tvätt. Alla måste kunna stå på egna ben – och vi måste försöka hitta något mer. Då är det bra att tillhöra en stor kedja som OKQ8 som har mycket mer resurser och muskler än vad vi har.

Byggstart för fossilfri mack i Välsviken

Han tror därmed att den sista bensinmacken är byggd i Sverige.

– Det kostar miljoner att ha igång en mack i dag och sköta den med regelverket som finns. Med nedgrävda cisterner som ska vara dubbelmantlade. Och det ska vara rörledningar i visst material som ska bytas ut, säger Thomas Andersson och fortsätter:

– Vår tidshorisont har varit och är 20 år eller längre. Om vi ser att de volymerna inte finns, då går det inte att investera i en ny.

OK Värmland och snabbmatskjedjan Chop Chop startade först ett samarbete på Våxnäs. Nu fortsätter det på Välsviken. Hans Ye, Chopchop och Stefan Särnehed, tidigare vd Ok Värmland.
OK Värmland och snabbmatskjedjan Chop Chop startade först ett samarbete på Våxnäs. Nu fortsätter det på Välsviken. Hans Ye, Chopchop och Stefan Särnehed, tidigare vd Ok Värmland. Foto: Tommy Andersson

Däremot har de sedan hösten 2022 varit klart att de ska etablera en annan typ av mack i Välsviken i Karlstad.

Det omnämns som framtidens mack och kommer innebära laddning av elbilar och tankning av vätgas, som sköts av en annan aktör. Restaurangkedjan Chopchop kommer också etablera sig.

– Det finns klart med alla parter. Vi har inte fått röra marken förrän Bauhaus har varit klar med sin etablering. Nu kommer markarbetet påbörjas här före sommaren, säger Thomas Andersson.

Thomas Andersson

Gör: Vd för OK Värmland, en medlemsägd ekonomisk förening med över 65 000 medlemmar, sedan slutet av mars. Har tidigare jobbat 13 år i organisationen.

Utbildning: Örebro universitet. Bakgrund inom ekonomi och redovisning.

Familj: Fru och vuxna barn, en dotter i Berlin och en son i Umeå.

Bor: I 1920-talsvilla på Södra Kroppkärr Karlstad.

Från: Mariestad.

Gör på fritiden: Löpning, har sprungit både Lidingöloppet och Stockholm maraton. ”Jag höll på ännu mer förr dock.”

Artikeltaggar

EkonomiElbilarFörsäljningHagforsKarlstadLidingöloppetNäringslivOK VärmlandOKQ8Thomas AnderssonTrafikVälsviken

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.