Sök

Odd Molly säljs till Danmark – för 1 miljon kronor

Odd Mollye-handelMode

Från supersuccé till platt fall. Nu är framgångssagan slut för Per Holknekts gamla bolag. Foto: Press/TT/Montage

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Den svenska modesagan är över. Moderbolaget lyckades inte vända krisen – trots tappra försök besparingar och kändisvärvningar.

Nu säljs varumärket till den danska rivalen till reapris.

Krisande modebolaget MBRS säljer samtliga aktier i det helägda dotterbolaget Odd Molly till danska Noa Noa, enligt ett pressmeddelande. 

Köpeskillingen för Odd Molly landar på 1 miljon kronor. 

När affären gått i lås så kommer MBRS ansöka om att avnotera sina aktier från Nordic Growth Market och genomföra en frivillig likvidation, heter det vidare. Beslutet kommer att godkännas på en extra bolagsstämma. Styrelsen har inför stämman också föreslagit att göra en extra utdelning på 0,09 kronor per aktie i bolaget. 

Odd Molly har krisat i flera år. Under det senaste året har det varit i rekonstruktion. Men trots besparingar har bolaget inte lyckats vända trenden, bland annat på grund av sjunkande efterfrågan. Odd Molly tog nyligen in SVT-profilen Marie Olsson Nylander, känd från bland annat ”Husdrömmar Sicilien”, som kreativ chef i hopp om att väcka köplusten till liv.

"Det är givetvis oerhört tråkigt att våra ansträngningar inte räcker hela vägen, vi som bolag har gjort allt för att Odd Molly ska klara sig genom dessa tuffa marknadsförutsättningar. Det arbete som vår Creative Director Marie Olsson Nylander med team gjort inför nylansering våren 2024 är oerhört imponerande”, säger Odd Mollys tillförordnade vd Andreas Andrén i en kommentar. 

Odd Molly såg dagens ljus i början av 2000-talet, då bolaget snabbt blev en framgångssaga. Bolaget grundades av trion Per Holknekt, Karin Jimfelt-Ghatan och Christer Andersson. För elva år sedan valde Per Holknekt att lämna bolaget, och sålde då sina aktier som i toppen var värderade till 110 miljoner kronor. 

Utöver Odd Molly ingår varumärket Hunkydory i MBRS, som är resultatet av flera samgående hösten 2021. Det noterade bolaget We are spin Dye köpte klädmärket Odd Molly från ett annat börsbolag som riktade om verksamheten mot fastigheter. Därefter slogs bolaget ihop med kläd- och e-handelsgruppen Best of Brands

När Odd Molly köptes upp av We are spin Dye värderades varumärket till 166 miljoner kronor. 

Förra hösten skrev vi om att flera chefer lämnat MBRS som då hade ansökt om konkurs för shoppingplattformen Campadre och för Best of Brands. Största ägare i MBRS var vid den tiden den före detta Kinnevik-direktören Pelle Törnberg. Även entreprenören Torsten Jansson och fastighetsinvesteraren Ilija Batljan var storägare.  

MRBS Group har under årets första tre kvartal omsatt 158,2 miljoner kronor – en halvering jämfört med motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet för de första nio månaderna landade på minus 2,3 miljoner kronor. 

Läs mer