Hoppa till innehållet

Makrorådet: ”En enorm omställning som har skett”

Marknadsräntorna har rasat den senaste tiden. Orsakerna är sämre konjunkturutsikter och markant lägre inflation. Det säger Kristin Magnusson Bernard och Andreas Wallström i Makrorådet.

Kristin Magnusson Bernard, vd för Första AP-fonden och Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, gästar Makrorådet.
Kristin Magnusson Bernard, vd för Första AP-fonden och Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, gästar Makrorådet.Foto: Tora Sirén

Upp som en sol och ned som en pannkaka beskriver väl marknadsräntornas utveckling de senaste månaderna. Oro för USA:s stora underskott och räntehandlare som lyssnade på centralbankernas budskap om högre räntor längre ledde till kraftiga uppgångar under slutet av sommaren.

Den retoriken köper marknadsaktörerna inte längre.

”Det marknaden säger nu, efter både svagare konjunktursignaler och framför allt lägre inflationstal, är att det inte ser trovärdigt ut: vi tror inte att räntorna kommer att vara så här höga särskilt länge”, säger Kristin Magnusson Bernard, vd på Första AP-fonden, i Di-podden Makrorådet.

Från nivåer nära 5 procent i mitten av oktober har den amerikanska tioårsräntan gått ned mot 4,15 procent. Den svenska motsvarigheten har gått från över 3 procent till cirka 2,35 procent, de lägsta nivåerna på ett halvår.

Den kraftiga rörelsen syns också på terminsmarknadens prissättning när det gäller styrräntor, noterar Swedbanks prognoschef Andreas Wallström.

”Det är en enorm omställning som har skett. Nu prissätts sänkt ränta under det första kvartalet från Federal Reserve, ECB och, faktiskt, Riksbanken.”

Kristin Magnusson Bernard tycker att centralbankerna själva delvis ligger bakom: 

”Det är mindre prat om platåer, mer om att nya höjningar inte är så troliga och ingen stark guidning över huvud taget utan fokus på statistikutfallen. Då gör marknaden sin egen tolkning, vilket jag tycker är positivt.”

Anderas Wallström håller inte riktigt med:

”Generellt sett tycker jag inte att centralbankerna har börjat prata mjukare och på det viset drivit ned räntorna. I stället är det gynnsamma utfall som ligger bakom. Om man tittar på momentum (inflationen mätt under ett kortare tidsintervall än gängse 12 månader, Di:s anm.) så är inflationen i princip normaliserad i USA och Europa. Det är fantastiskt och något som ingen trodde skulle inträffa redan nu. Dessutom har ekonomin visat sig svagare än väntat.”

Något som inte har ändrats är utsikterna för de amerikanska statsfinanserna, som ser ut att fortsätta försämras. Det kan bli en broms för räntenedgången, enligt Andreas Wallström.

”Jag tror fortfarande att det kommer att vara en faktor som håller uppe långa räntor i USA, och även Sverige, under kommande år.”

Innehåll från Svea BankAnnons

Nya självbetjäningen gör det smidigare att betala i butik

Svenskarna har tröttnat på att köa i butik. Och de vill ha tillgång till andra betalmetoder än kort – precis som när de handlar online. Det är en utmaning som de fysiska butikerna står inför i dag.

– De som anpassar sig till de nya kraven är sannolikt de som vinner kampen om kunderna, säger Magdalena Caesar på Svea Bank.

EXTERN LÄNK: Låt kunderna lösa betalningen på egen hand – så gör ni

Inom dagligvaruhandeln är det idag relativt vanligt med Scan & Pay, eller så kallade självbetjäningskassor. Men i andra typer av butiker är självbetjäning fortfarande ganska sällsynt.  Det kommer dock snart att förändras – i takt med att kunderna efterfrågar allt smidigare och snabbare betallösningar, tror Magdalena Caesar, som är affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.

– Våra självbetjäningskassor har den stora fördelen att kunderna kan välja både betalsätt och hur de vill handla – och de efterfrågas därför av allt fler. Kunderna kan inte bara betala med kort och Apple Pay utan även välja Swish, faktura eller delbetalning.

Nu har Svea även gjort en vidareutveckling av Scan and Pay och gjort självbetjäningskassan ännu enklare. Kortterminalen är inte längre en fristående enhet som sitter bredvid skärmen utan den har flyttat in i själva skärmen.

– Man trycker alltså på skärmen även för att slutföra köpet, vilket gör betalningen ännu smidigare, säger Magdalena Caesar.

Fördelar både för kunder och anställda

Sveas självbetjäningskassor integrerar med andra ord alla betalmetoder och ger samma service och möjligheter som när kunden handlar online.

– Detta uppskattas av många som vill att det ska vara enkelt att betala. Framför allt den lite yngre generationen vill att betalningen ska gå fort, säger Magdalena Caesar.

Magdalena Caesar är affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.
Magdalena Caesar är affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank.

Även handelns medarbetare uppskattar de nya självbetjäningskassorna eftersom de avlastar kassapersonalen och gör det lättare att hinna med när det är mycket kunder i butiken.

– På så vis kan butikerna inte bara öka sin försäljning utan minskar även antalet missade köp på grund av att kunderna inte vill ställa sig i kö.

Självbetjäningskassorna frigör också tid för personalen så att de istället kan ägna sig åt rådgivning och att serva kunderna.

– Några av de kommentarer vi har fått från de anställda är att självbetjäningskassorna

underlättar och gör arbetet smidigare – och att de inte förstår hur de klarade sig utan dem på helgerna och under lunchrushen.

Det digitala flyttar in i det fysiska

Svea för en kontinuerlig dialog med konsumenterna för att förstå vad de vill ha och vad de efterfrågar.

– Det är viktigt att hela tiden stämma av vad konsumenterna föredrar. På så vis kan vi lättare hjälpa våra kunder, det vill säga handlarna, att växa och utvecklas. Framför allt den yngre generationen ställer idag allt högre krav på snabba och smidiga betallösningar.

Det är med andra ord hög tid att få ihop det digitala och fysiska, menar Magdalena Caesar.

– Vi brukar prata om ”det fygitala”, vilket innebär att det digitala flyttar in i den fysiska butiken. Det är en transformation och det sker i allt större utsträckning i dag. Ett köp kan börja i mobilen på väg till jobbet, för att sedan fortsätta in i butik på lunchrasten för att känna på varan, för att därefter avslutas i nätbutiken. Då är det viktigt att det digitala och det fysiska hänger samman och stöttar varandra.

EXTERN LÄNK: Låt kunderna lösa betalningen på egen hand – så gör ni

Mer från Svea Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Svea Bank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera