Kända växelfel lagas inte – Henrik missade begravning
Trafikverket lagar inte konstaterade fel på spårväxlar som upptäcks vid besiktningar, kan Ekot avslöja – detta har orsakat förseningar för tusentals tågresenärer.
Bara de senaste åren har vi hittat ett 50-tal växelfel där myndigheten kände till problemet med spårväxeln långt innan – men ändå inte reparerade den.
”Det kändes otroligt trist”, säger Henrik Widmark som missade en familjeväns begravning på grund av ett växelfel.
Det är maj 2023. Det är tidig morgon och Henrik Widmark står på Borlänge station, där han ska ta tåget vidare mot Linköping för att gå på en begravning av en nära vän till familjen.
Men tåget kommer inte. Orsaken är ett växelfel.
Växelfelet har inträffat en bit innan Borlänge, och just den växeln har genom åren orsakat många stopp, visar vår granskning.
– Och sen blev det först uppskjutet. Jag satt och väntade, det blev försenat, och blev ytterligare försenat, säger Henrik Widmark.
Henrik blir mer och mer stressad. Enligt hans planering ska han vara framme i Linköping i god tid för att kunna ta en lugn promenad genom staden upp till begravningen.
Efter en timme på perrongen kommer till slut tåget och Henrik kliver på.
– Jag tänkte hela tiden att marginalerna krymper, men jag bör kunna hinna. Jag kommer komma springande i sista minuten.
Henrik Widmark kommer till slut fram till Linköping kraftigt försenad.
– Så jag sprang i full fart. Jag gjorde mitt bästa, men när jag kom fram hade de precis gravsatt. Så jag var med på kaffet till slut. Vi har varit nära sedan jag var barn, så det kändes otroligt trist.
Åtgärdar inte kända fel i tid
Ekot kunde i förra veckan berätta om ett 80-tal gamla och slitna spårväxlar, som Trafikverket skulle ha bytt ut för uppemot tio år sen, men som ändå ligger kvar i spåren.
I dag kan vi avslöja tidigare okända uppgifter om myndighetens återkommande problem med växlar. Många växelfel hade nämligen kunnat förhindras.
Ett exempel vi hittar: I slutet av januari 2022 blev resenärer på 40 pendeltåg i Stockholm försenade på grund av ett växelfel i Skogås.
Vår granskning visar att nästan ett år tidigare fick Trafikverket efter en besiktning reda på att det var något fel på Skogås-växeln. En viktig del av den hade blivit sliten, och för att förhindra att den skulle gå sönder så måste den repareras inom tre månader.
Men reparationen blev aldrig av – något som senare alltså slutade med ett växelfel och 40 försenade pendeltåg. I rapporten för det akuta växelfelet står att läsa ”bristfälligt underhåll”.
Och Ekot kan nu visa att det finns många fler liknande fall.
Stort antal växelfel hade kunnat förhindras
Vi har i en unik granskning tittat på konstaterade växelfel som orsakat mängder av tågförseningar i landet. Vi har sedan samkört dem med Trafikverkets besiktningar som gjorts på just de spårväxlarna.
Och vi hittar då ett 50-tal växelfel bara de senaste åren där myndigheten kände till problemet med växeln långt innan – men ändå inte reparerade den.
Totalt visar vår granskning att 641 tåg blivit försenade i Sverige de senaste åren när Trafikverket inte åtgärdat de upptäckta bristerna på spårväxlarna.
Det här har hänt exempelvis i Katrineholm, Lockarp, Norrköping, Ängelholm, Luleå, Laxå, Hallsberg, Enköping, Gällivare, Kil, Sala, Kristianstad och Kumla.
Dessutom på samtliga pendeltågslinjer i Stockholm. Exempelvis i Häggvik, Helenelund, Huddinge, Jakobsberg, Flemingsberg, Kungsängen, Tungelsta, Järna, Ulriksdal, Solna och Karlberg.
”Det är allvarligt”
Jon Sundh, som är chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket, säger att materialbrist är en av orsakerna till att myndigheten inte åtgärdar felen, som Ekot nu kan visa. Men situationen är inte önskvärd, säger han.
– Det är allvarligt. Och kan vi då ha förebyggt det genom att arbeta på ett annat sätt så måste vi förbättra det sätt vi planerar vårt underhåll på, och också följa upp det.
Jon Sundh betonar att Trafikverket till exempel åker ut på nya kontroller för att se att felet inte förvärrats. Men han medger att det här sättet att jobba på inte är bra.
– Det här är sådana fel som vi vill förebygga innan de uppstår. Så vi har en ambition att det ska fungera bättre än vad det gör i dag.
Så gjorde vi granskningen
Vi har begärt ut Trafikverkets databas, även kallad Ofelia, över alla växelfel som lett till förseningar från början av 2017 till september 2023. Vi har även begärt ut databasen för alla besiktningar av spårväxlar, även kallad Bessy, för samma tidsperiod. Med försening innebär att tåg blivit minst fem minuter försenade på själva sträckan på grund av växelfelet.
Vi har sedan gjort en datakörning där vi har sökt på alla växelfel som uppstått där det tidigare gjordes en besiktning på samma växel – en besiktning som ännu inte åtgärdats.
När Trafikverket hittar fel på spårväxlar i samband med besiktning sätter de ett önskat åtgärdsdatum. Detta datum är satt beroende på hur allvarligt felet är, om felet är mindre kan exempelvis myndigheten tillåta att trafiken fortsätter i några veckor eller månader innan de ska åtgärda felet.
Vi har bara tagit med händelser som har inträffat efter det önskade åtgärdsdatumet, alltså efter det datum som myndigheten initialt sa att felet senast måste vara fixat.
Vi har sedan gått igenom våra resultat med forskare och experter, som har fått göra bedömningen om felet som beskrivs i besiktningen sannolikt har orsakat det akuta växelfelet.
För att hitta berörda resenärer har vi sedan samkört våra listor med växelfel mot förseningsklagomål hos olika myndigheter och trafikbolag. Vi har på så sätt hittat resenärer som drabbats av de specifika växelfel som vi lyfter fram i våra publiceringar.