Hoppa till innehållet

Innehåll från Syncro GroupAnnons

”Vår AI-plattform löser krånglet med influencer-marknadsföring”

Med en AI-driven plattform vill Syncro Group revolutionera marknaden för influencer-marknadsföring. Genom att koppla ihop företag med rätt influencer gör bolaget det enklare att hantera storskaliga kampanjer. ”Det ska inte behöva vara så kostsamt för företagen”, säger vd:n Ebbe Damm.

Extern länk: Lås upp influencermarknadsföringens möjligheter – Collabs

Det är här som börsnoterade Syncro Group och bolagets AI-plattform Collabs kommer in i bilden. Med hjälp av den kopplar Syncro Group – som har bolag som Unilever, Carlsberg och Mini på kundlistan – ihop företag med rätt influerare och sköter kampanjens alla aspekter. Bland annat hanterar och automatiserar Collabs löner och utbetalningar och ser till att influerarna får tydliga instruktioner för vad de ska göra.

– Det unika med oss är att vår data och sökfunktion gör det lätt att hitta rätt influencer. Som kund behöver man bara veta vad man vill göra. Men man behöver ingen djupare egen förståelse – den står vi för, säger Syncro Groups vd Ebbe Damm.

Han påpekar att huvudmålet är att göra influencer marketing mer tillgänglig – och att minimera riskerna. Det i sin tur möjliggör effektivare och mer målinriktade kampanjer.

– Idag är det för kostsamt att göra storskaliga kampanjer. Det har vi löst genom vår AI-plattform som tar bort krånglet och ovissheten. Vi har skapat en ny nisch på marknaden som inte var möjlig innan. Kunden behöver inte ens vara inblandade i processen – om de inte vill vara det.

Syncro Groups vd Ebbe Damm.
Syncro Groups vd Ebbe Damm.

Hur går det till?

– Collabs nyttjar flera olika AI-modeller för att analysera och dra sekundsnabba slutsatser från stora mängder text- och bilddata. Vår arkitektur gör det möjligt för vilket företag som helst att på ett ögonblick hitta relevanta influencers för sitt varumärke. När företaget hittat en lämplig influencer, fokuserar plattformen på att effektivisera samtliga resterande steg i kampanjprocessen, vilket leder till att kommunikation, projektledning och uppföljning, sker betydligt mycket snabbare och smidigare än annars hade varit möjligt, förklarar Fredrik Grufvisare, vd för Collabs.

De första kandidaterna som nappar får uppdraget. Det gör att Syncro Group kan pressa priserna.

– Vi tar hand om allt som har med influerarna att göra och ser till att de gör vad de ska och att de i slutändan får betalt.

Under Ebbe Damms tid som vd har Syncro Group skiftat fokus från omsättningstillväxt till fokus på lönsamhet. Han ser det som att det nu är skördetid efter många år av utvecklingskostnader för att bygga plattformen till vad den är idag.

– Under det senaste året har vi gjort kraftiga besparingar och effektiviserat bolaget extremt mycket. Vi har ändrat hur vi jobbar internt, hur vi säljer och utvecklar. Förändringarna har lett till att vi har sparat många miljoner på lång sikt. Nu går vi snabbt mot lönsamhet genom den skalbarhet plattformen har.

Skalbarheten ska komma genom samarbeten med reklam- och marknadsföringsbyråer världen över.

– Vi har vår plattform som bas och nu börjar vi applicera den. Vi har ett flexibelt paket som vi har börjat testa med externa byråer. Och vi har sett en stark efterfrågan eftersom vi har ett gediget verktyg. Ju fler byråer vi arbetar med, desto större blir vår omsättning. Så det finns en fin skalbarhet i det här.

Liksom i möjligheten att koppla ihop Collabs med andra bolags plattformar:

– Säg att vi skulle koppla ihop vårt system med en global e-handelsplattform till exempel, så att vårt verktyg blir en del av deras erbjudande. Det skulle göra att vi kunde nå ut till en väldigt bred publik, eftersom de kan ha miljontals användare på sina plattformar. Det ger oss en stor skalbarhet och möjlighet att nå och generera affärer från deras användarbas.

Extern länk: Lås upp influencermarknadsföringens möjligheter – Collabs 

Mer från Syncro Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Syncro Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera