Dagens PS

Mager jul för lyxbranschen

lyx
Lyxbranschen har hamnat i en uppförsbacke inför jul. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 14 dec. 2023Publicerad: 14 dec. 2023

Stora lager och dalande försäljning. Inte direkt en utveckling som lyxbranschen vill se, men så ser verkligheten ut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Även de rika håller hårt i sina Louis Vuitton-plånböcker nuförtiden.

Lyxsegmentet som gick bra efter pandemin när människor ville gå ut och spendera igen, har bromsat in på sistone – då även den välbärgade delen av befolkningen har insett att de inte är immuna mot inflation och räntor som går upp.

Lyxmärken som franska LVMH, italienska Gucci och brittiska Burberry kämpar samtliga mot sviktande försäljningssiffror.

Lyx bromsar in

I USA ser det likadant ut. Där visar de senaste siffrorna från Barclays att amerikanarna spenderar allt mindre på lyxvaror, hela 15 procent mindre i november, jämfört med för ett år sedan, följt av en nästan lika stor minskning i oktober.

Även kreditkortsdata från Citi pekar på samma trend. Den visar att amerikanerna inte shoppar lika mycket lyx längre – med en nedgång på 13 procent online och i varuhusen under förra månaden.

Samtidigt som försäljningen stryps ökar lagren i butikerna, eftersom många bolag har tagit in alldeles för många varor som nu blir liggande på hyllorna, i tron att den höga försäljningsnivån efter pandemin skulle fortsätta.

“De har redan börjat säsongen med överlager, jämfört med normala nivåer,” säger konsulten Olivier Abtan på Alix Partners.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Magert på börsen

Att det blir en mager jul för lyxbranschen råder det ingen tekan om, det är bara att blicka mot börsen där storbolagen har sett sina aktier falla fritt sedan några månader tillbaka.

LVMH har dalat med 12 procent, Kering med 23 procent och Burberry med hela 33 procent, skriver Reuters.

“Återförsäljarna måste anpassa sig”, säger Caroline Reyl på Pictet Asset Management, som äger aktier i LVMH.

Med ökande kostnader och geopolitiska spänningar är det många lyxkonsumenter som tvekar att köpa den där Gucci-väskan, när pengarna kanske hellre borde spenderas på nödvändiga saker.

“Det kommer inte bli en bra jul för lyxmärken”, sammanfattar Olivier Abtan.

Läs även:

Så mycket har lyxkoncernens aktier förlorat i värde – Dagens PS

ANNONS

Fett jobbigt för kött när hushållen drar åt svångremmen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS