Uppåt för mathandeln på nätet i november: ”Stabilt”

Hemleveranserna ökade.

Hur gick det med matförsäljningen i november? Jo, den ökade med 5 procent, jämfört med motsvarande månad i fjol. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Försäljningsutvecklingen hade en något lägre tillväxttakt i november än under årets tidigare månader. Hushållens konsumtionsnivå börjar anpassa sig till det nya ekonomiska läget, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Annons

Försäljningen i fysiska butiker ökade med 5,1 procent, medan e-handeln växte med 3,1 procent. Hemleveranser var upp med 3,9 procent och upphämtning i butik med 1,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen landade på 4,5 procent.

Försäljningen i e-handeln fortsatte i november att utvecklas stabilt, avslutar Karin Brynell.

Annons