Smash into pieces samarbete kan bryta mot Mello-reglerna

SVT: Kommer undersöka

Publicerad 2023-12-14

Mello-aktuella Smash into Pieces samarbete med organisationen ”Håll Sverige Rent” kan strida mot SVT:s regler.

Det rapporterar branschtidningen Resumé.

Håll Sverige rent” skickade ut ett pressmeddelande där de skrev att organisationen inleder ett samarbete med Melodifestivalen-aktuella rockgruppen ”Smash into pieces”.

Detta kan bryta mot SVT:s regler för hur Melodifestivalens varumärke får användas i andra sammanhang, rapporterar tidningen Resumé.

I utskicket från Håll Sverige rent står det vidare att gruppen har deltagit i årets Melodifestival och att de ”slutat på en imponerande tredjeplats” samt att de ”fortsätter göra avtryck”.

Gruppen kommer även att tävla i Melodifestivalen 2024.

Smash into pieces.

SVT: Eventuella överträdelser får prövas

SVT säger till tidningen att de kommer att undersöka om regelbrott har begåtts eller inte.

– Eventuella överträdelser får prövas från fall till fall och vi kommer nu att kontakta berörda parter för att undersöka detta fall, säger Anders Wistbacka, projektledare för Melodifestivalen.

Håll Sverige rents kommunikationschef Lisa Possne Frisell säger till Resumé:

– Vi har varit i dialog med SVT och förstått vår felformulering i meddelandet då partnerskapet inte är avhängt eller bör speglas åt deras medverkan i Melodifestivalen. Så vi vill gärna korrigera utformningen.

Håll Sverige rent.

Omöjligt att kontrollera alla artister

Wistbacka säger att det är okej att tävlande artister gör reklamsamarbeten.

– Artisterna får däremot inte koppla sin medverkan i Melodifestivalen till kommersiella sammanhang. Låten i sig är under 30 dagars karens efter sista medverkan i Melodifestivalen, säger han.

Vidare säger Wistbacka att det är omöjligt att löpande kontrollera alla artisters verksamhet utanför Mello men att de agerar när situationer kommer till SVT:s kännedom.

Anders Wistbacka, projektledare för Melodifestivalen.

”Artisterna har rätt att göra vad de vill”

SVT:s inställning till reklamuppdrag bland de tävlande har blivit mer generös under årens lopp.

– Artisterna har rätt att göra vad de vill, så länge det inte kopplas till Melodifestivalen, har Anders Wistbacka tidigare sagt till SVT.

– Det har blivit en förflyttning av hela influencer-fenomenet. Vi skulle inte få någon artist att medverka om det var så att de tävlande inte alls får förknippas med kommersiella aktörer utanför Melodifestivalen, har SVT:s presschef Camilla Hagert tidigare sagt till kanalen.