Nya Teslabatterier har en svaghet: "Konsumenterna får betala notan"

Framtida Teslamodeller riskerar att i värsta fall behöva skrotas även efter en mindre kollision.

Batteripaketet är den i särklass dyraste komponenten i elbilar.

Det kan stå för upp till 50 procent av bilens värde och därmed kan det vara olönsamt att byta ut batteripaketet när hållbarheten börjar försämras.

En del biltillverkare har börjat ta ta med detta problem i beräkningen, men det gäller inte flera av de elbilar som världens ledande elbiltillverkare, Tesla, kommer att rulla ut på vägarna framöver.

Tesla har satsat stort på en ny typ av batteripaket som de själva kallar revolutionerande, men som enligt en elbilsexpert har ett stort problem.

Battericeller är omöjliga att serva.

Går en enda cellgrupp sönder måste hela batteripaketet bytas ut.

Ingen tillgång till batteriet

Elbilbatterier kan innebära utmaningar när de exempelvis skadas under olyckor.

De är svårare att reparera än motorn i en bensinbil, och ofta hamnar normalt återvinningsbara batterier på skroten – vilket innebär att miljöresultatet blir raka motsatsen till det väntade i samband med att ha gått över till eldrift.

Å ena sidan tillverkar Tesla batterier på ett billigare sätt, vilket gynnar konsumenterna. Men å andra sidan går det inte att reparera batterierna.

Därför har både VW, Ford och General Motors säkerställt att man lätt kan byta ut eller reparera deras litiumjonbatterier, ända ned på cellnivå, utan att ens besöka någon verkstad.

Med Teslas successiva övergång till de annars lovande 4680-battericellerna kan problemet eventuellt förvärras för Tesla-ägare – samt BMW-ägare.

Under 2020 meddelade Tesla att man skulle börja massproducera 4680-battericeller.

De är 5,5 gånger större än de traditionella 2170-cellerna och kan lagra fem gånger så mycket energi, samtidigt som de ger 16 procent längre räckvidd och kostar mindre att tillverka.

4680-batteriet har också sina fördelar. Batteriet har fem gånger så hög energikapacitet som 2170-batteriet. 4680-cellerna kräver färre råvaror och totalpriset är bara hälften av vad 2170-batteriet kostar.

© Dragonclaws/Shutterstock

Battericellerna är limmade i ett paket som utgör en del av bilens struktur, och därmed ingår batteripaketet i fordonets kaross.

Det innebär att det är omöjligt att komma åt, ta bort eller reparera de enskilda battericellerna, vilket många verkstäder har lärt sig att göra med batterierna i el- eller hybridbilar.

"De flesta biltillverkare väljer att bygga sina batterier i celler som kan repareras, men så är inte fallet med 4680-batterier. Notan hamnar hos konsumenterna och försäkringsbolagen, eftersom även mindre skador kan resultera i höga reparationskostnader", förklarar Ilyas Dogru, konsumentekonom och chefskonsult på FDM, för Illustrerad Vetenskap.

I skrivande stund är det bara Tesla Model Y AWD som har ett 4680-baserat batteripaket. I framtiden kommer standardmodellen också att använda cellerna, medan den hajpade Cybertruck också kommer att vara fodrad med 4680-celler.

© Mike Mareen/Shutterstock

4680-baserade batteripaket är redan integrerade i exempelvis Tesla Model Y AWD och kommer även att ingå i Tesla Model Y och Cybertruck.

Illustrerad Vetenskap har försökt få en kommentar från Tesla, men elbiltillverkaren har inte återkommit med någon kommentar.

Det är redan dyrare att reparera Teslas karosseri jämfört med andra elbilar.

Sedan 2020 har Tesla tillverkat stora delar av sina bilar genom att pressa in flytande aluminium i gjutformar.

Det gör processen både snabbare och billigare, men när till exempel hela bilens underrede gjuts i ett enda stycke blir det dyrare att reparera även en lätt skadad Tesla – och därmed blir den också dyrare att försäkra för ägaren.

BMW har bekräftat att de också kommer att börja använda Teslas 4680-cellformat.

Därför kan konsumenterna sannolikt se fram emot billigare Tesla- och BMW-elbilar med längre räckvidd, men samtidigt riskera att batteripaketet inte kan underhållas eller repareras.

"Å ena sidan tillverkar Tesla batterierna billigare på ett sätt som gynnar konsumenterna. Men å andra sidan kan batterierna inte repareras eftersom de är en del av bilens konstruktion, vilket begränsar verkstadens åtkomst till cellerna", förklarar Ilyas Dogru för Illustrerad Vetenskap.