Hoppa till innehållet

Mera reparera – nya krav på prylar i EU

Reparation i stället för utbyte ska bli standard i EU, för till exempel mobiler och datorer, om parlamentet och kommissionen får som de vill. 

Och under tiden ska konsumenten kunna få en vara till låns.

EU vill att reparationer av elektronik ska gå före nyproduktion.
EU vill att reparationer av elektronik ska gå före nyproduktion.Foto: Karin Wesslén/TT och Henrik Montgomery/TT

Med överväldigande majoritet – 590 röster mot 15 och 15 nedlagda – har EU-parlamentets ledamöter ställt sig bakom sin syn på det förslag som EU-kommissionen lade fram i våras.

Tanken är att ersätta ”slit-och-släng”-samhället med fler reparationer. En vara som gått sönder under garantiperioden ska i första hand lagas, åtminstone om det är billigare eller lika dyrt som att ersätta den. Parlamentet vill också att lagningen samtidigt ska innebära att garantin automatiskt förlängs i ett år till.

”Endast en femtedel av alla mobiltelefoner och datorer i EU repareras. Nu gör vi det enklare för konsumenter att reparera dem. En mer cirkulär ekonomi där vi uppmuntrar att förlänga livslängden på produkter gör våra ekonomier mer hållbara”, kommenterade den svenska ledamoten Arba Kokalari (M) inför omröstningen.

Även efter att garantin gått ut ska dessutom användare få rätt att begära att exempelvis en tvättmaskin, dammsugare eller cykel repareras.

I förslaget ingår även rätten att få låna en ersättande produkt så länge reparationen pågår.

Om och när de nya reglerna blir verklighet hänger nu främst på EU:s medlemsländer i ministerrådet, som ännu inte enat sig om hur de ser på förslaget. När det skett kan avslutande kompromissförhandlingar inledas med parlamentet.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera