Buzzador har varit med från start: “Företag kommer alltid vilja nå vanliga människor”

Susanne Rooker, CEO & Head of Sales på Buzzador.

Från word of mouth till influencer marketing, så har de hanterat en bransch i förändring.

Buzzador startade 2005, långt innan ordet influencer var en grej. Företaget sålde då “word of mouth”, det vill säga rekommendationer. Redan då ska trovärdighet och ärlighet ha varit en grundbult i företagets idé.

Redan från början så var det väldigt viktigt för oss med ärlighet. För vi representerar den mest trovärdiga mediekanalen. Alltså människors åsikter, säger Susanne Rooker, CEO & Head of Sales på Buzzador.

Instagram ändrade spelplanen

2010 lanserades Instagram och 2012 var plattformen en naturlig sociala medier-kanal för många svenskar. Snart tog influencerbranschen fart på riktigt.

Och poff så var vi redan där men det heter inte word of mouth längre, eller det heter liksom inte att folk bara postar. Utan helt plötsligt så har vi influencers. Men till skillnad från de influencerbyråer som kom så jobbar vi ju fortfarande med “vanliga människor”.

Med en ny bransch som började växa fram, kom också frågor om lagstiftningar, regler och reklammärkningar, vilket Buzzador säger att de var snabba med att skicka ut information om, till hela sin databas. 

Det är det här som gäller. Det är jätteviktigt att ni är ärliga. Det är jätteviktigt att ni nämner varför ni gör den här posten, säger Susanne Rooker och fortsätter:

Vi informerar dem om det är det här som gäller. Det är ert ansvar att se till att ni följer lagen.

Dåtidens data: “Vi frågade”

Samtidigt blev det också allt viktigare att kunna visa konkreta siffror på hur många som nåtts av budskapet och åsikterna om produkten. Susanne Rooker minns tillbaka till när allting började för Buzzador och kan inte låta bli att skratta åt insikten i hur mycket som hänt sedan 2005. 

Vi frågade, helt enkelt. Hur många har du pratat med? Hur många tror du att de har pratat med? Sen fick man ju de där cirklarna och då hade man en räckvidd.

Numera är “word of mouth”-delen så pass liten att de inte längre bryr sig om att försöka mäta den. Istället går de precis som så många andra på antalet följare och inläggets räckvidd.

När jag tittar tillbaka på de här gamla rapporterna, liksom tusen personer och fick den här räckvidden, för att de här har pratat om det … Men det fanns ju inte Instagram, det fanns inte, det var en helt annan tid. Det är det jag tycker är spännande. Som jag sa, att vi inte är plattformsberoende, utan vi följer utvecklingen istället.

Ökat intresse för Tiktok

Influens ställer frågan om Buzzador sett någon ökning av antalet medlemmar med tanke på lågkonjunkturen i samhället, men Susanne Rooker säger att de inte har sett någon större förändring. En trend som däremot är tydlig är en ökad förfrågan från kunder gällande Tiktok. 

Vi började med word of mouth. Sen blev det Facebook, sen Instagram. Recensioner har ett tag varit jättestort. Och det vi ser nu är ju en stor förfrågan från kunder om Tiktok. Så där tycker jag att det är väldigt spännande, som har varit i bolaget i 14 år. Det är ju liksom ett helt nytt företag vart tredje år. För att vi inte är plattformsberoende.

Trovärdighet allt viktigare

Susanne Rooker säger att äkthet är viktigare än någonsin och att allt fler företag efterfrågar en stark trovärdighet och ärlighet. Influens frågar om de sett någon ökning gällande företag som visat intresse för Buzzador.

Ja, och det är ju roligt för att det går ju lite tillbaka. Vi har ju fortfarande alltid jobbat med exakt samma. Men sen så kom det här med att man ska jobba med stora. Och så nu kommer de tillbaka igen. Lite som att, nu har vi testat det där, vi vill ha de här vanliga människorna. Det är ju en helt annan trovärdighet. Samtidigt slänger man inte en halv miljon till en person, utan man kan sprida det till tiotusen personer, som sedan sprider det till sitt nätverk.

Susanne Rooker menar att det är just trovärdigheten som företagen söker idag och hon menar att hon inte alls känner sig hotad av framtiden eller utvecklingen.

För i slutändan, det vi jobbar med är vanliga människor och vanliga människor kommer alltid att finnas. Företag kommer alltid vilja nå vanliga människor och det blir ju bara viktigare och viktigare. Det blir också svårare för företag att göra det och vi är ju en stark kanal där man har möjlighet att göra det.