Hoppa till innehållet

Innehåll från EdyoutecAnnons

Så kan digitaliseringen göra utbildning både roligare och bättre

I Tyskland arbetar näringsliv, museer och universitet med edtech-koncernen Wegesrand, ett dotterbolag till svenska edyoutec. Två exempel på spännande projekt är utbildningsplattformen Rail Experience som är en digital följeslagare för blivande lokförare, samt AppLeMat som riktar sig till barn med dyskalkyli.

EXTERN LÄNK: Bli en del av resan – läs mer om edyoutec  

Dagens tyska lokförare kan utbilda sig med hjälp av en Android-app. I alla fall de som går igenom godstågsbolagets CapTrains program. Till sin hjälp har studenterna Wegesrand-utvecklade Rail Experience.

– Det är en enastående produkt. Varje person som blir antagen till CapTrains program får en padda med Rail Experience installerad på, säger Thorsten Unger, vd på Wegesrand.

Rail Experience fungerar som en digital följeslagare till den fysiska utbildningen. I appen finns en arbetsbok med allt material som behövs för att klara examen. Förutom den teoretiska aspekten finns också simuleringar kring tågens teknologi, signalsystem och skyltar.

– Vi har en gamification-del där vi simulerar olika dagliga uppgifter som en lokförare utför. Lustfyllt lärande är definitivt en stor del av plattformen, säger Thorsten Unger och fortsätter:

– Rail Experience ska vara en ständig följeslagare som hjälper dig genom utbildningen. 

Skapar konkurrensfördelar

Henrik Würdemann är vd på CapTrain, och ser att Rail Experience skapar konkurrensfördelar.

– Genom att använda denna nya produkt skiljer vi oss från andra utbildningsföretag och ökar vår attraktionskraft som arbetsgivare, säger han.

Thorsten Unger, vd på Wegesrand.
Thorsten Unger, vd på Wegesrand.

Godstågsbolaget CapTrain har investerat i Rail Experience men det är Wegesrand som äger rättigheterna. Därför kommer Wegesrand även kunna sälja utbildningsplattformen till andra bolag. Man vill dessutom sprida den ut i världen.

– Det krävs givetvis små justeringar på grund av att reglerna för tågtrafiken ser olika ut i olika länder. Det är något som vi kan använda AI till, vilket skulle snabba på processen, säger Thorsten Unger.

– Vi vill inte heller begränsa oss till yrkesgruppen lokförare. Samma plattform går att använda till utbildningar inom en hel del andra yrken: byggarbetsplatser eller allt som har med fordon att göra till exempel.

Paul Lanzendorf, som är med i ledningsgruppen och ansvarig för projektgenomförande för Wegesrand, säger vidare:

– Det är fint att se en traditionell bransch vara så öppen för att ta hjälp av vår digitala lösning. Mottagandet har varit fantastiskt.

Prisvinnande utbildningsplattform

Rail Experience har väckt uppmärksamhet i den egna branschen. Under Serious Play-konferensen i Toronto, där aktörer inom edtech branschen uppmärksammas,, fick Wegesrand ta emot ett pris i år.

Wegesrand arbetar också, i nära samarbete med det tyska Helmudt Schmidt-universitetet, med mattespelet AppLeMat. Spelet riktar sig till elever med räknesvårigheter, också känt som dyskalkyli (svårigheter att räkna och förstå siffror).

– Spelet har en ung och känslig målgrupp, som dessutom har stora svårigheter med matematik. Det gäller för oss som utvecklare att hitta rätt nivå för att varje elev ska vilja fortsätta, säger Paul Lanzendorf.

Han pratar om att spelet anpassar sig efter användaren, med hjälp av artificiell intelligens. AppLeMat har också ett stort moment av lekfullt lärande.

– Det är viktigt att det är roligt att spela, med en belönande spelmekanik som de kanske känner igen från spel de spelar på fritiden.

– Vi har lagt ner tid på att få storyn bra. Spelaren är en astronaut som landar på en magisk planet. För att få igång raketen igen behöver man svara rätt på små matteproblem. Målet är att samla planeter, säger Paul Lanzendorf.

AppLeMat har stöd av vetenskapen

Det nära samarbetet med universitetet gör att Wegesrand har bra stöd av vetenskapen, hävdar han.

– Projektet sträcker sig totalt över tre år. Vi har flera doktorander som arbetar med det. Tanken är att AppLeMat i slutändan ska vara ett hjälpmedel för terapeuterna som arbetar med barnen.

Hur har mottagandet varit?

– Spelet är inte släppt på marknaden ännu. Men våra testare – såväl vår expertgrupp som våra fokusgrupper – tycker det är fantastiskt. Vi tror att AppLeMat kommer att sätta en ny standard för dyskalkyli-träning, säger Thorsten Unger och fortsätter:

– Nu inväntar vi med spänning på de vetenskapliga resultaten. Planen är sedan att släppa spelet under 2024.

EXTERN LÄNK: Se intervju med Eric De Basso där han går igenom den nya strategiska inriktningen 

 

Mer från Edyoutec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Edyoutec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera