Ministern om klimatplanen: Inga garantier mot att det blir dyrare att köra bil

Uppdaterad 2024-02-28 | Publicerad 2023-12-21

Regeringen har nu lagt fram sin klimathandlingsplan. Ett huvudnummer är ett system med utsläppshandel som ska spikas år 2027.

Det ska delvis ersätta reduktionsplikten men systemet kan mycket väl göra det dyrare att köra bil än tidigare, enligt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Det finns inga garantier i det här, säger ministern.

På torsdagen presenterade regeringen sin klimathandlingsplan. Planen visar hur Sverige ska nå klimatmålet 2045, då utsläppen ska vara nere på netto noll.

De svenska etappmålen till 2030 ska däremot ses över.

Huvudnumret för att Sverige ska nå det långsiktiga målet 2045 är enligt regeringen ett rejält utbyggt elsystem. Det ska leda till snabbare elektrifiering av flera delar av samhället, enligt regeringen.

En annan bärande del är ett nationellt

utsläppshandelssystemEtt system där utsläpp prissätts och där totala mängden koldioxid som får släppas ut sänks successivt fram till 2045, då Sverige ska ha netto noll utsläpp. Olika aktörer inom olika sektorer, till exempel industri, jordbruk och transporter, tilldelas eller får köpa en mängd utsläpp. Om en deltagare har haft mindre utsläpp än den tilldelats så kan resterande säljas och köpas av aktörer som kommer att ha mer utsläpp än de tilldelats. På så sätt tvingas företag sänka sina utsläpp eftersom kostnaderna annars blir mycket höga.. Nästa år tillsätts en utredning om systemet, 2027 ska det fattas beslut om det.

– Det är en koldioxidbudget som på ett mer kostnadseffektivt sätt kan påverka vår ekonomi, våra plånböcker och investeringar, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

Regeringen är mycket kritisk till det system med

reduktionspliktEtt system som bestämmer hur stor mängd förnybara drivmedel som ska blandas i fossila bränslen, som bensin och diesel. När andelen förnybart stiger, så stiger också priset på fossila bränslen eftersom kostnaden för förnybara bränslen är hög. som tidigare rödgröna regeringen införde och som har bidragit till att driva upp priserna på bensin och diesel.

En anledning till att just transporter hamnar i fokus i den svenska klimatdebatten är att sektorn har stor potential vad gäller minskningar av utsläppen.

Romina Pourmokhtari (L) och Ulf Kristersson (M) på torsdagens pressträff.

Utredningen ska tillsättas 2024

Ett nationellt system för utsläppshandel kommer även det att innebära ökade kostnader, men enligt klimat- och miljöministern har den nya klimathandlingsplanen skrivningar som talar om att enskilda inte ska drabbas på samma sätt som tidigare.

– Här lägger vi grunden för en bredare palett av åtgärder som inte drabbar lika skarpt, men som ska uppnå målen, säger Romina Pourmokhtari.

– Vi kommer behöva se över hur vi gör det på bästa sätt. Det kan inte vara så att man samtidigt tar en peng och betalar ut en annan.

Utredningen ska alltså tillsättas 2024. Det innebär att det än så länge kvarstår en rad frågetecken kring hur det kommer att fungera. Ett liknande system finns redan på EU-nivå.

Även om regeringen fördömer reduktionspliktens effekter på bränslepriserna, kan det inte uteslutas att kostnader för bilförare med fossildrivna bilar kommer att stiga med det nya utsläppssystemet.

Är det garanterat så att om du kör en bensin eller dieselbil, så kommer det bli lägre kostnader än med den reduktionsplikt som fanns tidigare?

– Nej det är det inte. Däremot har vi skrivit in att vi kommer att se över hur vi gör det här så att det inte belastar på fel sätt. Men det finns inga garantier i det här. Utredaren kommer på ett noga sätt behöva se över en bred palett av olika åtgärder där huvudspåret är ett nationellt utsläppshandelssystem.

Arkivbild.

”Sverige vill vara en ledande nation för klimatet”

Den svenska klimatpolitiken går nu i jämnare takt med EU:s klimatmål, vars ambitionsnivå ligger under de svenska.

Trots det anser regeringen att Sverige ska gå före. Det kommer att kosta, men vinsterna kan bli desto större, säger Romina Pourmokhtari.

– Man kan tjäna pengar på att gå före också. Sverige vill såklart vara en ledande nation för klimatet, men vi vill också göra det för våra vinster.

– Sverige är ett industriland som exporterar mycket och vi kommer inte att vara det i framtiden om vi inte ställer om. Det är därför alla industrier tar det här på allvar.

Enligt tidigare uppgifter har Sverigedemokraterna haft stort inflytande över klimathandlingsplanen, bland annat vad gäller just transportsektorn. Romina Pourmokhtari är trots det nöjd med klimathandlingsplanen.

– Jag är väldigt nöjd med planen. Det är jag som har skrivit den tillsammans med mitt departement och lagt fram den till de andra partierna och jag är väldigt glad att de valt att ställa sig bakom den.