Hoppa till innehållet

Golvinteriör går till Håndverksgruppen

Pressrelease

Håndverksgruppen fortsätter att växa i Sverige, med Golvinteriör i Trelleborg som det senaste tillskottet. Koncernen består nu av 47 bolag i Sverige, med en tillväxt på 31 nya bolag fram till 2023.

- Vi är mycket glada över att Golvinteriör blir en del av Håndverksgruppen, och det blir också vårt första renodlade golvföretag i Skåne. Med sin tillväxtvilja och breda kompetens inom golv kommer Golvinteriör att bli en mycket stark kraft för oss i södra Sverige, säger Johan Möller, landschef för Håndverksgruppen i Sverige.

 

- 2023 har varit ett händelserikt år med stark tillväxt och nya goda partnerskap. Vi ser fram emot att bygga vidare på vår starka koncernkultur och därigenom säkra både arbetstillfällen och en starkare marknadsposition framöver, understryker Möller.

Håndverksgruppen är en av Nordens största aktörer inom måleri, golvläggning, murning och plattsättning. Koncernen har en total omsättning på mer än 6,5 miljarder NOK och mer än 4 200 anställda i Norge, Sverige, Danmark och Tyskland. I Sverige omsätter Håndverksgruppen 2,6 miljarder NOK.
 

Stärkt verksamhet och engagemang för hållbarhet

Golvinteriör grundades 1971 och har, med undantag för några få år, varit familjeägt genom åren. Företaget har filialer i Trelleborg och Ystad och är väl etablerat i hela Malmö- och Lundaregionen. Idag har de 20 anställda och en årsomsättning på ca 69 MSEK.

 

- Vi står inför en alltmer krävande marknadssituation och det känns bra att vara en del av något större, säger General Manager Tom Johansson.

 

- Tillgången till mer resurser och den breda kompetens vi får genom Håndverksgruppen kommer utan tvekan att stärka vår verksamhet. Att vi kan utnyttja koncernens inköpssystem och delta i HG-skolans utbildningsprogram kommer också att vara av stort värde för vår framtida tillväxt och utveckling, påpekar Johansson.

 

Golvinteriör erbjuder ett brett utbud av golvtjänster och har en stor kundbas som omfattar byggsektorn, fastighetsförvaltning, kommuner och privatpersoner. Bolaget drivs sedan 2015 av Tom Johansson.

 

Johansson säger att Håndverksgruppens engagemang för hållbarhet också har varit ett viktigt samtalsämne längs vägen.

 

- Våra kunder ställer allt högre krav på miljövänliga material och certifieringar. Med stöd av Håndverksgruppen kommer vi att kunna möta dessa krav på ett ännu bättre sätt, säger han.

 

Tom Johansson kommer att kvarstå som aktieägare i Håndverksgruppen och verksamheten kommer att drivas vidare under samma varumärke.

 

Lär känna Golvinteriör bättre: https://www.golvinterior.nu/

 

Elisabeth Rustad-Nilssen, Direktør Forretningsutvikling

ern@handverksgruppen.com

Telefon: +47 476 41 634

Se fullständigt pressmeddelande och andra nyheter från detta bolag på Cision News.
Vill du också synas med dina nyheter på Di.se?
Läs mer om publicering på Di.se

Innehåll från CramoAnnons

Så lyfte jämställdhet lönsamheten för Cramo

Byggbranschen har stora utmaningar med jämställdhet. Men för maskinuthyrningsföretaget Cramo har jämställdhetsarbetet gett högre lönsamhet, bättre trivsel och lägre personalomsättning – med enkla men viktiga insatser.

Bygg- och anläggningsbranschen i Sverige omsätter 700 miljarder kronor varje år och sysselsätter 320 000 personer. På många sätt är den unikt mångfaldig. Där jobbar människor i alla åldrar från många olika delar av världen. Men den är fortfarande enormt mansdominerad. Nio av tio arbetstagare är män, och av de som lämnar branschen är den stora majoriteten kvinnor.

Såväl företag som fackförbund jobbar för att öka jämställdheten. Men trots det går utvecklingen långsamt. Maskinuthyrningsföretaget Cramo arbetar nära de flesta aktörer i branschen och vill vara en föregångare som visar vägen mot ökad jämställdhet.

– För att klara den hållbara omställningen behöver vi bygga smartare genom att dela både verktyg och kunskap. Ökad jämställdhet ger oss en större bredd av kompetens och erfarenhet, och även om vi är i början av vår resa ser vi redan goda resultat, säger Ola Rantatalo, Head of Marketing and Communications på Cramo.

Jämställdhetsarbetet märks till exempel på Cramos över 90 maskinuthyrningsdepåer runt om i landet. De depåer som har den jämnaste fördelningen mellan kvinnor och män är mer lönsamma, har en bättre arbetsplatskultur och lägre personalomsättning.

– Jämställdhetsarbetet lönar sig både socialt och ekonomiskt för oss. Förhoppningsvis kan det inspirera andra i byggbranschen att jobba hårdare för att attrahera både kvinnor och män, säger Ola Rantatalo.

Att rekrytera jämställt i en mansdominerad bransch är dock inte alltid lätt. För Cramo har en lösning varit att se bortom den egna branschen och rekrytera bredare.

Efter pandemin rekryterade Cramo till exempel många nya medarbetare från hotell – och restaurangbranschen till sina uthyrningsdepåer. Personer utan erfarenhet från bygg- och verktygsområdet men med värdefulla kunskaper inom till exempel kundservice, ledarskap och arbetsplatslogistik.

– Om du bara letar kandidater i den egna branschen blir urvalet snävt och du tenderar att anställa personer med samma erfarenhet och bakgrund som du själv har. Att tänka bredare kring rekrytering har hjälpt oss att öka mångfalden och därmed också inkluderingen i bolaget. På köpet har vi fått en jämnare könsfördelning, säger Linda Heikki, Head of Human Resources på Cramo.

Andra viktiga insatser är att aktivt sträva efter att få en mångfald bland rekryterande chefer, samt att säkerställa att jämställdhetsperspektivet alltid finns med i rekryteringsprocessen.

Det är också en förutsättning att den fysiska miljön är välkomnande och inkluderande för alla. Hur till exempel toaletter, omklädningsrum och arbetskläder är utformade är fortfarande eftersatt inom byggbranschen.

– Det borde vara självklart för alla arbetsgivare att detaljerna på en arbetsplats gör stor skillnad för upplevelsen hos de anställda. Det påverkar i sin tur kulturen och jargongen på arbetsplatsen. Att jobba strategiskt och uthålligt med jämställdhet och mångfald på alla nivåer ser vi är värt varenda insats – det handlar om att ändra strukturer och kultur som i grunden är dålig för jämställdhet. säger Linda Heikki.

Om Cramo

Cramo grundades 1953 och är del av en koncern som är Europas näst största företag inom uthyrning av maskiner, utrustning och hyresrelaterade tjänster. I Sverige har företaget över 90 depåer och cirka 950 anställda över hela landet.

Läs mer om Cramo här 

 

Mer från Cramo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cramo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera