torsdag2 maj

Kontakt

Annonsera

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Anna Wikland: ”2023 var året världen på riktigt fick upp ögonen för AI”

Publicerad: 24 december 2023, 08:00

”Efter internet och mobilens uppkomst är AI den tredje stora digitala revolutionen”, säger Anna Wikland.

Foto: Tanya Shulga / Google

Vi har bara sett början på AI-utvecklingen, säger Anna Wikland, Sverigechef på Google.

Ämnen i artikeln:

AIAnna WiklandGoogleDagens Medias julenkät 2023

RDM

Redaktionen Dagens Media


I vanlig ordning vänder sig Dagens Media till ett antal branschprofiler och ber dem minnas tillbaka på året som har varit samt låter dem sia om medieåret 2024.

Vad kommer du att minnas från medieåret 2023?

– 2023 var året världen på riktigt fick upp ögonen för AI och teknologins möjligheter. Vi såg branschen gå från att samla kunskap och ”förbereda sig” inför AI-eran till att konkret börja experimentera med nya verktyg och implementera teknologin i sina verksamheter.

– I en orolig omvärld och osäkra tider har det under året varit viktigare än någonsin att prioritera, och här har just dem som riktat sitt fokus rätt och vågat satsa haft mycket att vinna på att tidigt förstå hur de kan nyttja kraften i teknologin, för att ligga i framkant i takt med vår snabbt föränderliga värld och den accelererande teknikutvecklingen framåt.

– Det är onekligen spännande tider, och för egen del kan jag inte vara mer exalterad när vi nu tar nästa steg i AI-utvecklingen med Gemini, Googles största och mest kapabla AI-modell hittills – ett av de största vetenskaps- och ingenjörsprojekten vi någonsin tagit oss an som bolag.

Vad har du för egna mål/nyårslöften för 2024?

– Utöver all AI-utveckling vi driver framåt som bolag, vill jag under nästa år fortsätta att experimentera hur jag själv kan använda AI för att optimera både mitt dagliga arbete och min vardag. Från att lära mig allt om hur jag bäst kan nyttja alla de nya effektivitets- och samarbetsverktyg vi släppt, inklusive våra stockholmsingenjörers otroliga arbete med Google Meet, till att i högre utsträckning experimentera med exempelvis Bard för att smidigt planera nästa års familjeresor och få inspiration på recept för veckans matkasse.

Vad tror du kommer att prägla mediebranschen 2024?

– Efter internet och mobilens uppkomst är AI den tredje stora digitala revolutionen, och vi har bara sett början på AI-utvecklingen och de enorma tillväxtmöjligheter teknologin bär med sig för bolag. Under 2024 kommer det att vara kritiskt att i allt högre grad experimentera och från grunden upp bygga in och nyttja smarta AI-lösningar för att frigöra tid för innovation, få större utdelning på sina investeringar och lyckas konkurrera i framkant.

– Parallellt med att vi välkomnar det nya, är det dags att säga farväl till det gamla. Under nästa år, i linje med konsumenternas ökade förväntan på integritetsskydd, måste branschen börja investera mycket mer i sina kundrelationer och skapa en tydlig strategi för hanteringen av sin förstapartsdata – detta inte minst när tredjepartskakor i Chrome börjar fasas ut under året. Genom att sätta kunden först byggs förtroende och lojalitet, vilket i kombination med en robust automatiserings- och mätningsstrategi ökar både marknadsföringseffekten och kostnadseffektiviteten i stort.

– Med ett nytt år runt knuten är det alltid ett bra tillfälle att stanna upp, reflektera och blicka framåt för att få rätt prioriteringar på plats. 2024 gäller det för branschen att våga experimentera och satsa, speciellt på AI-området.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev